2014-08-04

Live your life. Please.




Another imposter.......

Macam neverending issue pulak.
Ingatkan dah takde dah orang nak buat keje-keje macam ni, rupanya masih ada.
And to my surprise, bukan budak-budak remaja baru nak up je yang buat keje-keje ni. Yang dah berkawen beranak-pinak pun masih seronok lagi hidup di alam khayalan. Why lah??

Aku yakin, benda ni bukan terkena kat aku sorang je, ramai lagi pernah kena kan?
Tapi sebab aku dah berkali-kali terkena - dari yang mengaku bilik tido aku adelah bilik tido dia, rumah aku adelah rumah dia, baju aku adelah baju dia, entry aku adelah entry dia....kali ni lempeng aku pun lempeng dia jugak.
Dah kenapa la korang ni.
Apa dull sangat ke life korang sampai nak live other people's life?

Ni la bahana social network.
FB, blog, instagram....apa lagi ada?
Hari-hari dok belek instagram orang, FB orang, wishing life kita macam dorang gak, lepas tu merempan sorang-sorang kenapa life sendiri disaster tak macam orang lain. Eh bangangnya. Dah kau yang follow pastu kau nak hangin kenapa orang tu mampu beli rumah, kenapa orang tu boleh tukar kereta baru, kenapa dia boleh shopping overseas, kenapa laki dia hensem....

Comparison adelah perkara normal.
Kita memang perlu someone untuk dijadikan role model.
Tapi comparison tu jadi tak normal bila kau constantly membandingkan life kau dengan orang lain and kau nak jadi exactly macam orang yang kau bandingkan tu. Ok, ni sakit namanya.

Sebenornya sampai skarang aku tak paham apesal ada orang suka menyamar life orang adelah life dia. Apa yang korang nak buktikan sebenarnya ni. Ko tak penat ke hari-hari nak stalk life orang lain semata-mata nak jadikan bahan for you to seek attention? Aku tengok pun penat. Cuba stop trying so hard to be someone that you're not. Ni keje letih namanya. Eventually people will find out sebab akan ada suatu ketika apa yang ko potray tu mencetuskan dispute. Biasa la kan, kalau orang buat sesuatu dengan niat yang tak betul, ujung-ujung akan ternampak jugak apa yang dia buat selama ni hanyalah atas sebab personal interest semata-mata.

Aku tak kata this lady yang 'minat' ngan aku ni adelah psiko.
Tapi gaya-gaya tu macam ada, sebab exbf aku dulu banyak ajar aku apa itu psiko.
Jadi aku paham sangat perangai set-set saiko ni.
Baru-baru ni pun ada sorang lagi saiko muncul membash aku. Sape yang tau, tau la.
Tapi yang ni saiko level bawahan, kalau kat Hollywood ni kira C-list la sebab belum apa-apa dah kantoi. Aku nak gelak pun tak sampai hati. Dari awal lagi aku dah suspek dia ni saiko tapi ada 1-2 orang yang masih nak bersangka baik. Ok la fine, jom bersangka baik. Sekali bila masing-masing terkena, ambik. Ngan aku-aku sekali dia bash. Aku macam, eh aku pulak lebih-lebih kena??

Oh yes, one more thing. Kalau kau terjebak dengan saiko, once ko spot them, just leave them alone. You can never beat them. Orang-orang saiko ni payah nak mengaku kalah kalau dah terkantoi sebab dia dah terlalu lama 'hidup' dalam dunia yang dia reka sampaikan tak jumpa jalan keluar. So ko cakap apa pun tak jalan. Sebab tu kalau mana-mana saiko tetiba tak tau ujung pangkal carik pasal ngan aku, aku diamkan je. No point sebab ujung-ujung the truth akan keluar sendiri. Lady saiko yang carik pasal ngan aku baru-baru ni, tak sampai sehari the truth dah revealed dengan sendirinya.

Dalam salah satu kes tiru personaliti yang pernah terjadi kat aku, that lady sampai ke sudah mengaku diri aku adelah dia. Katanya dia sebenarnya yang carry that personality. Ok yang ni memang kronik gila. Sampaikan dia tak boleh determine mana satu diri dia and bila dah kantoi, dia pulak yang attack kita kaw-kaw macamkan kita pulak yang kacau pantat dia. Eh lebih budak ni. Last-last aku buat bodo. Bila aku buat bodo, hari-hari dia canang kat blog dia, tak cukup ngan tu dia email aku cakap aku dah takut. Padahal terang-terang entry aku kau cilok, tapi lagi nak merepek meraban. Memang sakit otak okeh layan spesis macam ni. Sebab tu kalau korang terjumpa dengan set-set macam ni, tolong la jauhkan diri. Ko tak terdaya punya nak handle. Kalau IQ kau level mensa sekalipun berdebat ngan orang saiko konfem IQ ko drop 50% jam-jam tu gak.

Be yourself sudahla.
Semua orang kan ada keistimewaan masing-masing. Sangat tak adil kalau Tuhan letakkan kita kat dunia hidup bermasyarakat dalam keadaan Dia tak bekalkan kita dengan keistimewaan. Mesti ada. Cari. Mungkin keistimewaan yang kita ada tu tak setanding sehebat dengan orang lain, tapi tu la namanya ISTIMEWA. Kalau dah semuanya sama tang mana nampak istimewanya.

Orang-orang yang 'bermasalah' ni sebenarnya tak tau apa yang dia nak.
Dia nak hidup ikut trend, ikut majoriti, tapi belum berkemampuan. So jalan mudah, menyamar.
Untuk kepuasan sendiri. Maka sampai bila-bila pun takkan ada improvement sebab dia dah rasa selesa dengan 'kejayaan' yang dia potray kat social network.

Hidup ni senang, jangan susahkan.
Hidup akan jadi susah bila kau hidup dengan kehidupan yang not yours to live.
Kenapa mesti nak busy pleasing everybody? Kenapa nak hidup ikut people's expectations?
Bila hidup kita direncana mengikut apa yang orang lain ada, tang tu la jadi susah.
Ujung-ujung ko sendiri lost control dengan hidup kau. Terlampau sangat nak hidup ikut orang ikut orang ikut orang, lama-lama diri sendiri pun ko lupa. Tau-tau je dah jadi saiko.

Aku selalu cakap kat anak-anak buah aku dulu - "if you can't beat them, join them".
Ko suka sangat ngan life orang tu? Good. Berkawanlah dengan dia. 
Tu salah satu cara untuk kau jadi seperti dia or maybe better. 
Kita cuma ada satu je kehidupan kat atas dunia ni.
Takkan berpatah balik.
So don't live in someone else's story. Create your own.