2014-07-09

Ephyra : Testimoni : Wound



Aku pernah naikkan gamba belah kiri tu on 20th April 2014.
Tu bekas parut kena cakau dek Rayyan kat Osaka hari tu.
Kira boleh tahan lagi la parut tu. Kalau masa awal-awal dulu lagiiii geli. 
Belah kanan adelah gambar terkini, kelmarin. Slowly dah nak hilang.

Actually, normal wound will take roughly 3-5 weeks untuk pulih. Tapi, ada sesetengah wound yang ambik masa lebih lama bergantung pada banyak faktor like pemakanan, infection, edema, dan salah satunya umur. Biasa la kan, orang makin tua, badan pun jadi tua sama. Sel-sel pun cam malas je nak bergerak.

Ada customer Ephyra yang tanya kenapa healing process tu berbeza walaupun umur dia and adik dia cuma jarak setahun (kes jerawat yang teruk sampai berdarah). Ok, walaupun faktor umur mainkan peranan, macam yang aku cakap tadi, ada banyak lagi faktor lain, antaranya infection. Infection ni sebenarnya faktor paling utama sekali yang selalu menyebabkan wound tu lambat heal. Sebab bila wound tu kena jangkitan, sistem imuninasi dalam badan kita gunakan banyak tenaga untuk lawan jangkitan tadi. Bila sistem imunisasi habiskan banyak tenaga untuk lawan kuman, tenaga yang left for healing process dah tinggal sikit.

Sebab tu Ephyra ni bukan sekadar collagen drink.
Dia adelah energy booster. Dia bagi tambahan tenaga untuk healing process. Tapi dah kalau kau menggaruk luka tu macam nak rak sampai berdarah, konfem akan ada jangkitan. Kau minum Ephyra 10 sachet sehari pun process tu akan jadi lembab. Sebab sistem dalam badan tu jadi bercelaru. Mana nak lawan kuman, mana nak baikkan kulit lagi. Pulih memang pulih, tapi lambat sikit. Kalau kau jenis sabar takpe. 

Jangkitan bakteria (kuman) ni pulak akan hasilkan toxin. Toxin ni tadi akan interfere kita punya healing process. Dan toxin ni tadi jugak akan menyebabkan sel-sel yang kita nak pulihkan tu terus mati. Kan dah satu hal.
Cadangnya nak pulihkan sel. Tapi sel tu pulak mati disebabkan jangkitan. Acaner nak pulih?

That's why selalu kita dengar orang kata kalau ada jerawat kat muka jangan garu! Jangan sentuh! Pakai tisu atau kapas muka kalau nak bersihkan muka. Sebab kita tak tau apa yang ada kat tangan kita. Kita nak elakkan dari terkena jangkitan ni tadi. Bila luka (jerawat) kena jangkitan, tang tu la yang menyebabkan kenapa process nak baik tu jadi lembab. Jangan ingat parut yang besar-besar tu bahaya ya. Wound dari kesan menggaru (jerawat, gigitan nyamuk) jauh lagi bahaya. Very likely to be highly contaminated.





Tak sampai 30 hari licin dah tumit budak ni.
Tumit licin macam ni la baru gojes pakai kasut tinggi. 
Takde la kejap-kejap labuhkan kain nak tutup tumit kan.




Gambar kiri sebelum minum Ephyra, masa tu around Mac.
Gamba belah kanan bulan Jun. Roughly 3 months. Boleh tahan dah ni. Ada yang after penggunaan satu kotak dah hilang jerawat. Sebab tu aku cakap, healing process ni bergantung pada badan kita bukan kat produk semata-mata. Yang penting kena disiplin.

Kebanyakkan yang ambik Ephyra ni concern kulit kat muka.
Tapi macam yang aku cakap tadi, tak semua orang dapat kesan yang sama, cepat dan lambat berbeza from one individu to individu yang lain. Contohnya faktor umur.
Orang yang dah berumur nak licinkan kulit muka tu memang ambik masa. Takkan sama dengan orang muda ataupun kanak-kanak. Sebab semakin kita berumur, kulit kita jadi lebih fragile and potensi nak dapat jangkitan tu higher sebab badan dah semakin kurang hasilkan antibodi.
Bak kata orang, segalanya slow.
Penghasilan antibodi slow, respond terhadap inflammatory pun slow, fungsi sistem endokrin (kelenjar hormon) pun slow. Sebab tu la orang-orang yang lebih berusia ni terdedah dengan macam-macam penyakit, sebab segalanya dah slow. Sebab tu bila ada yang tanya aku boleh ke mak dia sakit lutut, darah tinggi, sakit urat ambik Ephyra - aku cakap boleh, tapi kesannya bergantung kepada sistem badan.

Orang yang ada darah tinggi, sakit urat and all, bukan takleh ambik Ephyra. Ephyra ni bukan ubat, dia makanan tambahan untuk kulit. Boleh je ambik (atas nasihat dokter). Cuma kesan berbeza.
Bila kita ada penyakit macam heart disease atau kencing manis, penyakit tu akan interfere blood circulation sedangkan kita tahu nutrient dalam badan kita ni digerakkan oleh blood. Dah kalau blood circulation ada gangguan, maka lojikla kesan Ephyra ni agak lambat dirasa sebab pergerakkan nutrien tu slow kerana disease dah interefere pergerakan darah.

Clear?
Rasa-rasa boleh paham tak apa aku cerita ni?
Kalau tak paham aku boleh je explain lagi tapi kena email aku ya.

Aku bukan dokter, aku just bagi pandangan berdasarkan ilmu yang ada, yang tak banyak mana pun ni. Feel free to dapatkan nasihat dokter.

Kalau ada sesape nak try Ephyra, boleh klik link kat bawah entry ni (bawah sekali).
Ada new gift.



Iklan 1




Iklan 2




Iklan 3




Iklan 5



Iklan 6




Iklan 7




Iklan 8




Iklan 9




Iklan 10




Iklan 11