2014-05-12

Work and Leisure


Jumaat - Ahad aku ada di Bandung.
Keje, bukan honeymoon. Tapi dah alang-alang sampai tu, menyambil-nyambil lah jugak kan.
Pulak tu aku mesti angkut En Wan punya, kalau tak, konfem aku tido kat lobby je 2 malam tu.
Dah nama bawak En Wan haruslah berjalan jugak.
Aku dengan misi menyiapkan keje. En Wan dengan misi membeli baju raya.

Jumaat, kitorang naik AA dari KLIA2.
First day AA beroperasi hari yang sama, agak kelam-kabut jugak la, tapi disebabkan ramai Ms and Mr PLEASE ASK ME, jadi agak membantu.


Mr PLEASE ASK ME

Cute la dorang ni. Semua bertaburan di sekitar KLIA2 sambil bawak sepanduk PLEASE ASK ME.
Maka, En Wan pun kejap-kejap bertanya sebab suka sangat "Excuse me ASK ME, kat mana kaunter bla bla bla bla...?".

Suka aku dengan KLIA 2 ni. Dah macam shopping mall. Kalau semua kedai kat sini open 24 hrs, takde la mati boring dorang yang tersadai kat airport. Best segala tok nenek ada sini, dari Hush Puppies, Toys R Us, VOIR, kedai jual henfon, sampaikan ke Jaya Groceries pun ada kat dalam.

Kedai makan, bersepah. Kau nak makan apa, cakap. Insyallah semua ada.


Flight kitorang pukul 650am.
Pukul 430am dah tersadai kat sini. Mujur kedai makan banyak dah bukak, takde la aku sangap.
Aku ni senang je kalau nak ajak bersidai. Angkut je pi kedai makan, konfem takde masalah.



Muka tak cukup tido.
Biasa la kan aku kalau nak naik katerbang, malam sebelumnya tu memang takleh tido punya.
Malas nak pakai mekap sebab jap gi Subuh nak kena cuci muka balik. So takyah. Kita feeling-feeling natural beauty lah kejap.

Orang lain pagi-pagi pukul 430am tak lalu makan.
Aku mentekedarah kaw-kaw siap ada rendang ayam semangkuk.

Surau kat KLIA2 ni selesa sikit dari kat LCCT.
And banyak. Cuma kalau kau gerak pagi-pagi buta tu memang akan jadi padat la sebab semua bertumpu nak Subuh serentak sebab kejar masa. 



Sampai Bandung pukul 8am waktu sana.
Flight alhamdulillah, cuaca baik, takde gegar-gegar.
Tapi, aku and En Wan regret sangat dengan crew AA.
Row depan kitorang ada budak kecik besar Rayyan, menangis sepanjang perjalanan. Biasa la kan, budak. Boring agaknya duduk setempat. Sorang crew pun tak stop tanyta apa yang boleh dibantu ke apa ke. Sorang tak tanya. Dulu masa naik MAS bawak Redza, dia nangis sebab telinga berdengung, kejap-kejap crew stop tanya kenapa, nak air ke, siap bagi mainan. Bukan suruh AA tu bagi mainan kat budak tu, tapi takkan la dalam ramai-ramai crew kat atas tu, sorang tak stop kejap tanya mak budak tu apehal dengan anak dia. Ni tak, dia sibuk nak menjual cenderamata segala.

Sangat berbeza dengan crew AA Indonesia waktu kitorang balik ke KL.

Crew dorang sangat lembut, tanya apa yang dorang boleh bantu.
Aku taknak compare dengan flight AA yang lain. Mungkin berbeza. Aku just nak comparekan crew AA waktu pegi and balik, memang berbeza. Aku lebih suka time balik tu.


Kenderaan yang tak berani nak naik kat sana.
Bukan tak berani atas sebab keselamatan tapi sebab tak biasa and tak tau cara nak naik ni. 
Adekah laluan dia macam bas atau laluan dia macam taxi (ikut arahan penumpang)?



Taxi dorang ada yang masih gunakan tingkap style gini.
Mengimbau kenangan betul. Best. Kejap-kejap aku naik turunkan tingkap.
Macam tak penah naik keta perangai.

Kitorang stay Hilton Bandung.
Dekat dengan Pasar Baru and Kartika Sari.
Tapi kena naik taxi la, kalau jalan kaki berpeluh jugak.
Tapi sebab sampai pun awal lagi, jadi letak beg je dulu pastu zassss ke Pasar Baru.
Misi pertama, selesaikan segala amanah orang yang dok mengirim kain-kain.




Aku bukan seorang yang gila buat baju kurung.
Tapi masuk sini aku jadi gila kain.
Sebab kain-kain dia semua cantik and murah gila.
Terus aku lupa daratan. Last-last baju aku lagi banyak dari baju orang kirim. 
Aku terus tempah kat sana. Now, baju raya aku 4 pasang dah siap. Aku tak tau la hujung-hujung nak raya sok ntah berapa helai lagi aku rembat. Biasalakan, time-time nak raya kang, mood nak membeli tu akan datang balik. Nak-nak lagi kalau jenis puasa tak cukup sebulan tu. Selalunya orang yang puasa tak cukup ni yang sibuk buat baju raya berpasang-pasang. Eh.

Takpela, tahun ni adik aku kawen, sepupu aku kawen, anak sedara En Wan bertunang, lagi sorang anak sedara En Wan nak ajak pi merisik lagi. Tu sekali harung la buat baju. Cewah konon.
Orang lain yang bertunang, orang lain yang tempah baju.




Italian silk.
Dua-dua ni aku dah rembat. Dah jadik baju dah pun.
Kedai ni nama dia MENARA. Dia jual Italian silk only.
Murah and gila bapak cantik-cantik!
Tu kat belakang tu semua Italian silk. Pilih apa kaler kau nak.



Telekung aku cuma rembat 4 helai je.
Aku beli yang jenis kaler-kaler.
Saje je nak buat pakai ganti-ganti. Barulah semangat nak terawikh.
Cewah alasan tak agak-agak. Padahal kau memang kuat shopping.

Aku suka simpan telekung ngan sejadah banyak-banyak kat rumah sebab rumah aku rajin sedara-mara datang. Kalau nak solat jemaah nanti senang la sikit, telekung banyak. 
Cewah, alasan lagi.




Ni kedai lain pulak.

Orang lain masuk Pasar Baru jalan bertenang-tenang.
Aku masuk Pasar Baru macam kelajuan selendang Padaiyapa zas zas zas zas...balik.
Dah dapat apa yang aku carik, done. Tak kuasa aku nak masuk setiap kedai nak kelebet satu-satu kain. Aku bukan boleh. Kang terlampau rambang mata ujung-ujung satu pun aku tak beli. Aku punya style kalau nampak dalam kedai tu ada yang aku berkenan, terus beli. Jangan banyak-banyak cerita.
Sesiapa kalau nak window shopping, takyah ajak aku pun takpe. Sikit tak kecik ati. Sebab aku bukan jenis window shopping punya orang. 

Lain macam En Wan.
Dia pulak yang rajin masuk every kedai kain kat dalam pasar ni.
En Wan ni kalau diajak pi window memang kena. Dia jenis sanggup round satu mall pastu patah balik masuk kedai yang dia berkenan. Takleh masuk betul dengan aku.

Kat sini semua kedai yang jual kain boleh terima tempahan, siap 24 jam.
Kebanyakkannya offer Rp350,000 = RM105 (rate waktu aku tempah).

Mahal?

Standard kat Malaysia tempah baju kurung RM80-90 je.
Siap paling cepat seminggu.

Di sana tempahan siap dalam masa 24 jam.
With lining or without lining, harga tetap sama RM105.00.
Maknanya, harga tempahan dorang jauh lebih murah.
Kat Malaysia jangan harap la kalau baju tempah dengan lining boleh dapat RM80.
Kat Malaysia, kalau tempah baju kurung berlining akan jadi RM190, sebab tailor akan potong kain dua kali. Satu kain luar, satu lagi kain belah dalam (lining).

Tinggal lagi, orang Indo tak tau apa itu jahit mata lalat, tulang belut....dorang akan jahit leher tu kelim biasa je. Aku tak kisah sangat sebab pakai tudung, bukan orang nampak leher kau tulang belut ke tak.

Kalau tanya aku, aku cakap tempah kat sana murah.
Apetah lagi kalau kau beli kain kat dia banyak, lagi diskaun dia boleh bagi harga tempahan.


Dah settle beli kain, pekena Nasik Padang jap kat foodcourt Pasar Baru.
Tapi kurang kick sebab lauk fevet aku daging dendeng takde.
But dalam pada tak kick tu habis gak sepinggan aku bedal.
Well, bab makan kan. Tak tolak punya.


Aku : Ini apa?

Adik : Ikan bakar.

Aku : Makan dengan apa? Kicap?

Adik : Tak, begitu saja.


Aku : Ok, saya nak yang ini, tapi buatkan sambal kicap ya. Kicap letak kat mangkuk lain. Sayur-sayur atas ikan ni buangkan. Panaskan boleh?

Aku rasa brader kedai ni dah mark muka aku.
Pasni kalau aku datang lagi, mesti dia tutup kedai. Tak kuasa nak melayan kata dia.


Dah habis makan, sambungggggg lagi shopping.
Kali ni borong T Shirt nak kasik kat anak-anak sedara.
Kain dia yang paling berkualiti pun harga baru Rp100,000 (RM30) untuk 5 helai!
Bukan solai yo, tapi limo!



Ni lah dia penyakit En Wan. Suka nau naik beca.
Aku menjak kena tipu ngan beca cilako kat HCM dulu, aku naik nyampah tengok beca.
Tapi En Wan ni suka sangattttttttt berjimat.
Padahal taxi charge dari Pasar Baru ke Hilton baru RM15 (Rp50,000), tapi dia kata mahal. Alasannya sebab Hilton dekat je, takkan sampai RM15.
Maka dia pun tahan beca.
Cuma Rp35,000. Tapiiiiiiiiiiiiiiii tukang beca mintak tips. Hahahahha. Padan muka. Aku senyumkan je.

Satu benda yang aku kurang selesa kat sana, budaya tips.
Sedekah aku takde hal.
Tapi bila kau MINTAK orang bagi kau tips on top of harga khidmat yang kau tawarkan, itu sangat annoying. Macam beca yang kitorang naik ni, dia beria-ia nak kita naik beca dia, "Rp35,000 saja, bang.."
Bila kita dah bayar Rp35,000, dia cakap "Bang, ditambah lagi buat minum-minum kopi"
Aku macam, huh??
Kau yang nak minum kopi, aku yang kena bayar?

Itu sangat-sangat annoying.
Lepas tu En Wan terus taknak tahan beca dah. Baru dia tau. Kalau aku cakap taknak dengar.


Ok, now baru nak check in.


Tiap kali nak masuk hotel kena scan dulu.
Tak sure hotel lain ada ke tak, tapi Hilton Bandung buat macam ni.
Penah kena bom ke apa tempat ni dulu aku pun tak tau.


Kitorang duduk Executive Room, so dapat check in kat Executive Lounge tingkat atas.
Konon plannya senang aku nak jumpa client, discuss kat tempat yang lebih privacy, sekali orang luar takleh naik. Terpaksa jumpa kat lobby jugak.


Bilik yang indah.



Bilik best.
Yang penting mandi tak takut sebab sambil mandi sambil boleh tengok En Wan.


View dari bilik.



  
  Petang tu before keluar makan, lepak jap Exec Lounge nak tengok apa ada for afternoon tea.


 Tapi aku makan ni je.
Buat alas perut before dinner kang.
Chese cake dia tu sangat la lazat. Masuk mulut je cair terus.
Ingat nak ambik lagi tapi laki aku ni tak sabar-sabar nak keluar berjalan, terpaksa la aku ikutkan.
Dia ni memang tak tau penat punya orang.


Dinner malam pertama adelah kat Dapur Sangkuriang.


Sebenarnya tujuan aku pi sana untuk jumpa orang, jadi aku hanya fokus pada misi aku je.
Misi nak carik tempat makan ni semua aku tak penah ambik tau.
Tapi En Wan kan kejenya teman aku, jadi dia yang uruskan segala-galanya.
Kiranya dia ni adelah suami, merangkap PA, dan tourist guide.
Dia yang akan ingatkan aku "Di, malam ni jumpa orang pukul 9pm", "Di, pagi ni jumpa orang pukul 10am"..bla bla bla...

Macam Dapur Sangkuriang ni pun ntah mana la dia jumpa.
Ai follow je.
Bagus tempat ni, ko ada pilihan nak makan kat pondok-pondok kecik macam ni atau makan dalam restoran.


Kat sini semua restoran yang offer seafood, mesti offer Ikan Gurame.
Ikan siakap, tilapia tak jumpa pun.




Tengah tunggu makanan sampai, salah sorang budak perempuan (yang pakai niqab) tu terperasankan muka aku. Dorang semua ni makan kat pondok sebelah.

Aku perasan jugak apesal budak ni pandang aku.
Suara aku kuat sangat ke.

"Kak Di kan?"

Rupanya reader.
Aku ni dah la muka bersememeh, malu je jumpa budak-budak ni dengan muka aku yang melekit.
Apa tak melekitnya, aku tertinggal bedak aku kat rumah. Jadi, lepas Subuh kat airport sampai la ke malam, muka aku lansung tak berbedak. Bersememeh.


Tauhu ni aku sebat sorang.
Sebab sedap sangat, so aku tak kasik En Wan makan. Tolong makan benda lain ya bang.
Tauhu ni aku punya. Sorang.


Ikan gurame bakar yang disiram dengan sambal kicap.


Ayam penyet


Tomyam.
Tapi kurang sedap, sebab dah terbiasa makan tomyam masam and pedas, yang ni tomyam dia manis.



Benda yang paling best bila melancong ke negara yang majoriti rakyatnya Islam adelah takyah risau dengan tempat solat. Bersepah-sepah masjid. Kalau kat restoran tu memang tersedia surau. Just like Dapur Sangkuriang ni pun ada surau. Takde risau terkejar-kejar waktu solat, surau ada dimana-mana.


Kat dalam restoran ni lebih kepada untuk famili sebab dia sediakan meja yang besar.



Lepas makan, En Wan ajak jalan-jalan shopping baju.
Giggle Box ni kitorang tak masuk pun, takat ambik gamba je sebab cantik.


Ni semua kedai yang walking distance je dari Dapur Sangkuriang.
Ni lah syurga membeli-belah En Wan untuk hari pertama - Fashion World.
Kat dalam ni semua barangan branded tapi style FOS.


Dia jumpa dah brand dia...


Memang plan nak beli baju raya budak-budak kat Bandung, so siap-siap bawak measuring tape.
Ukur size Redza and Rayyan siap-siap, sampai Bandung tinggal pilih baju je.
Aku tak shopping lansung barang-barang kat sini sebab baju-bajunya macam tak sesuai sangat untuk aku. Tapi cantik-cantik. And kat sini tak sesak sangat orang sebab harga dia mahak sikit dari Rumah Mode tapi design-design kat sini lagi cantik and the latest.


Paris Van Java

Lepas shopping kat Fashion World, aku paksa En Wan bawak aku pi mall sebab aku nak beli bedak. Tak sanggup nak jumpa orang besok dengan muka melekit.
Orang pun tak sanggup nak hadap muka aku.


Dia jumpa lagi tempat dia...



Carik Shue Uemura tak jumpa, belasah la SKII pun SKII la.
Janji muka tak melekit.
Ntah macam hape je gi Bandung beli SKII. Gagal sungguh. Bazir duit aku je.


Seblom tido, pekena teh tarik ngan kukis and kacang-kacang jap.
Nak tido pun mengunyah lagi.