2008-05-05

Langkawi


Sebelum aku terlupa, aku nak wish **** (the best ever!) Happy Wedding Anniversary yang ke-10. Wedding day dia sehari lepas aku, 5 May, tahun kira sendiri.

Ok, Langkawi.

Kitorang gerak Wed 30 April. Aku trip yang last. Entah saper-saper tukang book tiket pi letak aku sekali ngan big bos. Cipet. Masing-masing nak selamatkan diri. Dah la flight aku kol 4.10pm, yang lain pandaiiii. Semua gi pagi-pagi. Sempat gi Makam Mahsuri, Makam Purba, Tanjung Rhu segala. By the time aku sampai kat Frangipani Resort and Spa, dah kol 7pm, terus gi makan dengan muka yang serba melekit. Aku sebilik ngan wakil from Singapore.

Dan seperti yang dijangka, memang aku sorang je Melayu. Sian lak tengok budak-budak ni semua, asal nak makan je, semua tolong pastikan restoran tu serve halal food. Dan dorang nak mabuk-mabuk pun mintak kebenaran aku 'Do you mind??'

Sukati korang la. Aku minum Coke pun boleh mabuk. Takde hal.



Me, Evelyn (tengah) and Sze Yunn. Both are customer service.


 Me, Haru (tengah) and Chin. Aku and Chin dalam team Molecular Cell Biology, Haru application chemist utk group Analytical.


Tengah tunggu van nak pi dinner, kat lobby

Malam tu big bos bawak gi Orkid Ria Seafood. Dia punya order macam nak bagi orang Somalia makan. Segala binatang dalam laut kalau boleh dia nak bawak kuar letak atas meja. Sampai member aku tanya kat waiter tu lepas ni ada makanan lagi tak. Dah tak larat nak makan.

Lepas makan-makan, kita masuk ke sessi potong kek sambil mabuk. Kebetulan hari tu birthday one of our engineer. Aku Yam Seng ngan orange juice. Jadik la.




Me, Hazel (kiri) and Sze Yunn. Hazel ni model. Sama group ngan aku.

Balik room dah pukul 12 lebih, tapi sebab presentation slide aku kena touch-up sikit, so aku stay up. Padahal mata memang dah kuyu. Kol 1.30am aku dah rasa dizzy, alarm suruh tido. Esok kena bangun awal sebab kol 9am ada team building.


Kanan tu Ong from S'pore, engineer. Masa bfast.



Kitorang team building atas yatch. Masing-masing belagak cam orang kaya ada kapal sendiri. Merasa la buat knotting, maneuvering and pasang layar. Sampai terkoyak kulit tangan aku nak tarik layar. Siap ada BBQ atas tu. Dengan lamb, beef, chicken, potato, pasta, grouper, sate pun ada. Memang sesuai sangat ngan perut aku.


Me, Tean (big bos), Evelyn, Hazel. Tengah tunggu boat nak ke kapal. Ni kat Awana Porto Malai.

Tapi kebanyakkan pic atas kapal aku tak sempat nak ambik sebab banyak sangat aktiviti. Tunggu trainer tu hantar photo kat kitorang. Aku tengok yo yo an je abang tu snap gambar. Ntah ye tah tidak. Kot flash je lebih.

Biasa la kan kalau dah namanya gedik, cenggini la.....


Rose Dawson okkkkk.
Bernanah la mata korang tengok pompuan lam gambar ni.

Lepas lunch, dorang ada buat aktiviti ocean jump. Nak develop self confidence objektif dia. Ni sebenarnya bukan apa, nak pedajal sesiapa yang tak reti berenang cam aku. Babi la.

Dia suruh kitorang terjun kat laut dari atas kapal okkkkk.
Kapal tu sangat tinggi okkkkk.
Dan aku sangat penakut okkkkk.
Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
Aku leh tanya trainer tu 'Can I skip this one?'

Nehi!!!
TURJUN he!

Lama gak aku ambik masa nak lompat. Walaupun sayupppp je aku nampak brader lifeguard tu tunggu aku ngan pelampung kat bawah. And semuorang memang wajib pakai life jaket walaupun yang tau swim. Yang lain dah sorak-sorak 'DIANA! DIANA! DIANA!'

Kemak la korang.
Ingat aku suka la tu.

Berdebushhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
Timbul jugak aku akhirnya. Dibuatnya kaki aku tertanam lam pasir. Selamat jalan romeo jawabnya.

Orang lain timbul terus capai pelampung, aku timbul terus peluk leher brader tu. Mamposla, janji aku selamat. Sementara nak tunggu the rest terjun, aku ngan kawan-kawan segedik yang lain ambik gambar aksi calendar girl atas kapal. Tapi takyah la tunjuk semua kan. Aku filter, tunjuk mana yang tak berapa gedik je.

Ni boleh upload kat promotion flyers next month..."buy 1 unit of StepOnePlus and get a free date with any of the 3 ladies in the picture". Yang kiri sekali tu kalau nak bawak gi date pastikan poket ko penuh. Perut dia ada empat compartment.


Masa untuk menayang cleavage...

Masa ni semua dok tayang tattoo. Yang kat spine, yang kat tetek, yang kat alur bontot. Aku nak tunjuk amende, bulu ada la.





Stim mata kejap tahan cahaya.

Lepas semua dah terjun, dorang bawak kitorang naik marine boat ke pulau. Aktiviti kidnappers and hostage la pulak. Ko ingat main-main ke? Dibuatnya Abu Sayaf betul-betul ada kat pulau tu, putih mata memasing. Dia buat 2 group. Each group ada hostage masing-masing. Aku la yang jadik hostage tu. Dengan alasan, kidnappers don't kidnap guys, they kidnap girls. Punya banyak wanita-wanita kat situ, aku ngan Evelyn jugak yang jadik mangsa.

Dia gari aku siap tampal mulut aku ngan plaster pastu letak kat tengah-tengah laut. Tunggu orang rescue. Yang nak menrescue ni pulak blindfolded, kena dengar arahan dari puak-puak yang lain.

Go straight!
Turn 90 degree to the right!
Climb the rock!

Bila nak sampai kat aku la???
Aku panas ni okkkk!

Iklan : Tapi kan kidnapper yang sorang ni, brader nama Saiful baik gila, siap pakaikan aku cap taknak bagi panas. pastu standby tepi aku nak angkat aku turun dari batu. Macam ni kena kidnap seploh tahun pun takpe bang. Adik likeeee!! Hahahha, gatal.

Dah jumpa aku, carik mangga la kunci la pulak tak jumpa, saje je kidnappers tu letak kunci belakang bontot aku. Si tukang selamat ni takde choise terpaksa la meraba aku. Aku lak kena bagi instruction guna kaki, tolak-tolak dia suruh gi blakang ambik kunci. Sikit punya sengsara.

Dah habis aktiviti tu, balik semual ke yatch. Sesiapa yang nak berkayak dari pulau ke yatch silakan. Aku mintak mahap le. Penat. Kang semorang sampai ke yatch, aku berkayak tau-tau dah sampai Port Klang. So aku and segerombolan puak yang kehabisan tenaga naik marine boat.

By the time sampai hotel aku dah nak pengsan. Gila bapak punya exhausted, dengan muka aku yang terbakar kehitaman. Mandi-mandi, pastu kuar balik for dinner. Kali ni bos bawak gi Italian food kat jeti mana ntah. Sempat la aku ambik gambar kat kapal harga 10 juta. Saper punya ntah.


 Ngan roommate, from Singapore. Berlatar blakangkan restoran Tun Mahathir, The Loaf.




Makan pun tak daya sebab letih sangat.
Main tolak-tolak je pizza lam mulut. Dan la aku tak berapa nak masuk ngan makanan Italian ni. Sampai hotel, bukak balik laptop siapkan slide. Esoknya aku present okkk. Orang kedua yang present lak tu. Malam tu ramai gak lepak bilik aku discuss utk presentation. Punya la terlampau fokus nak siapkan keje, aku betul-betul tak perasan yang mula-mula hanya aku ngan sorang LELAKI chinese dalam bilik tu, siap meniarap atas katil sebelah-menyebelah mengadap laptop. Kalau la pencegah maksiat datang, heart attack En Wan kat umah. Nauzubillah.

Ni bilik sebelum sessi tiarap-meniarap. Perhatikan ada dua laptop, laptop aku yang terbukak tu. Bilik ni ada attached ngan bilik kawan aku kat sebelah, so kitorang bukak pintu tengah tu kasik luas sket.




Nampak simple je bilik ni kan, padahal rate RM280/nite.
Ni pulak pagi esoknya before meeting, ada team building lagi, tapi kat pantai hotel je. So, imagine la, pagi ada aktiviti sampai kol 12, pastu kol 2.30pm meeting start. Mengantuk!! But meeting was ok, presentation aku alhamdulillah, tak kena bambu. Rasa lega and berbaloi jugak seminggu aku berjaga sampai kol 2-3pagi nak siapkan report.



Malam tu makan kat Chinese restaurant. Masa masuk restaurant tu budak-budak tanya Uncle kat situ, halal food ke tak.

'Oh, halalllllll'
Konfiden je uncle ni. Ko tau ke halal tu apa. Asal bukan pork je halal.
Tapi aku malas nak pikir la handling-handling procedure ni segala.
Dah terang-terang dia tulis kat depan tu Halal Food Only.
Belasah.

Pastu tengah tunggu makanan sampai, aku tanya, 'Are you sure the food are all halal?'

Uncle tu jawab 'Halal. Prime Minister also eat here'.
'Which PM?'

Muka tak bersalah dia jawab 'Lim Liong Sik'

Aku tampa orang tua ni kang.

The next day, meeting started at 9am to 9pm. Ada orang lain wat meeting camtu? Makan pun lam bilik tu gak. Gila okk. Benak kejap kepala. Seb baik toilet kat luar boleh gak aku mengular.






Perhatikan muka aku. Melekit. Hitam. Melekit. Hitam. Melekit. Hitam. Mengantuk.

Malam tu makan kat seafood lagi. Tapi kat tepi pond pulak.
Nice place to eat, lupa apa nama dia, siap ada wakaf, tapi sebab kitorang ramai, so takleh naik wakaf ramei-ramei, nanti roboh. Makan kat luar je. Malam tu je 16 orang punya mulut = RM1100.00. Terperanjat gak tengaok bil, tapi buat-buat terperanjat la, bukan aku yang bayar pun. Big bos. Lobster 1kg RM250. Bapak mahal. Cam tak lojik okkk. Tapi dah masuk perut dah pun.



So malam tu actually before gi dinner we all stop kat Duty Free Zone, beli coklat and all. Budak-budak ni belasah beli liquor. Siap beli liquor nak mabuk-mabuk kat beach malam kang. Untuk aku dorang belikan Coke sebotol besar. Rupanya nak main Nama-Negara-Buah, ala yang kita masa skolah main tulis-tulis atas kertas, siap ada colum Nama, Negara, Buah, Bijik, bla bla bla pastu bagi markah kalau tak sama ngan orang lain. Ingat?

Yang ni versi buat bulatan tepai pantai pastu masing-masing letak gelas kat depan. Sapa tak dapat jawab, minum sampai mabuk. Aku sampai 3 hari pun takkan mabuk. Coke katakan. Paling bangsat sekali ingat nak pedajal budak-budak laki ni, aku start la dengan nama 'Lipstick'. Cam haram okkk jantan-jantan ni semua tau lipstick kat pasaran. Semua gamaknya penah teman awek gi shopping. Dah habis se-round, aku dah tak tau apa brand nak letak, aku gi boh Ralph Lauren. Hambik kau, dorang semua nak humban aku lam laut dah.

Ada sorang member laki gi start the game 'sebutkan nama player Liverpool'. Tak ke cibai tu. Ko suruh aku letak nama player Selangor pun aku tak tau okkk.
So that's it about Langkawi trip. Fun, tapi penat. So, now kena wat keje.