2013-01-24

Ada satu masaelah...


Ni email from someone asking for opinion. Tapi aku forward-kan pada kawan aku yang aku selalu tepekkan tazkirah dia kat sini. Biar aku tanya pendapat dia pulak. Aku dah tepu dah nak menjawab :


Soalan
 



Reply (reply ni panjang so kalau tak clear klik pada gambar biar kasik clear)


Bagus reply kawan aku ni. Siap bagi doa yang boleh diamalkan lagi.
Kalau aku yang reply tadi, toksah kata nak bagi doa, Bismillah aku tak sempat bagi.
Tenang hati baca reply dia ni.

Kebetulan kelmarin aku ada letak kat FB, something yang aku jumpa while reading :



Sangat terkesan rasanya dalam diri bila terbaca tu. Takut pulak.
Sebab tiga-tiga tu takde satu pun terpalit kat yang diumpat, semuanya patah balik kat yang mengumpat.

Point ketiga tu ada benarnya. Dan mungkin point ketiga tu la yang membuatkan aku sentiasa cuba seboleh mungkin elakkan diri dari join gathering, jumpa-jumpa orang, baca blog apetah lagi nak bersembang dalam chat sebab pengaruh manusia ni memang kuat. Kadang-kadang niat kita nak layan member bersembang, kang kalau tak layan dikata sombong. Bila dah dilayan takut kita lak yang over pastu. Biasa la kan kalau dah bersembang tu, kadang-kadang takde topik nak sembang pun, Tapi sebab sabit dah berjumpa, nak la gak sembang apa-apa yang patut. Ujung-ujung tercerita pasal orang lain pulak. Kadang-kadang kita tak kenal pun orang yang diumpat tu tapi sebab orang tu cakap orang ni cakap, kita tetiba terbabit sama and syok pulak nak ambik tau, ujung-ujung tak pepasal kita pun sama naik mengumpat padahal kita toksahkan kata kenal, jumpa depan-depan pun tak pernah. Tapi selalunya macam tu la, yang kita tak kenal tu la kita cukup suka mengata sebab boleh tokok tambah cerita.

Dulu ada satu blog apa ntah aku pun lupa dah. Blog tu khas untuk mengkondem and mengutuk bloggers je. Kadang-kadang entry mengutuk tu sejemput je tapi yang komen humangaiiiiiiii. Takut okeh! Ujung-ujung kan aku tengok yang mengutuk dengan yang kena kutuk dah sebaris. Kadang-kadang kita dapat tengok yang mengutuk kelihatan lagi teruk dari yang kena kutuk. So, aku rasa point ketiga "..akan ditimpakan padanya keburukan orang yang diumpatnya.." adalah 100% benar!

Tu satu hal.
Yang lagi scary bila aku ada terbaca benda ni somewhere tapi aku tak dapat pastikan kat mana rujukan dia, maybe ada sesape yang tau bolehlah sahihkan cerita aku ni. Cerita dia cenggini (diriwayatkan oleh seseorang), di akhirat nanti ada orang yang terkejut bila tengok amalan dia banyak padahal dia tak penah buat pun. Maka Allah jawab "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui". Sebaliknya, kalau pahala orang yang mengumpat dah takde lagi nak dibagi pada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan pada orang yang mengumpat. Inilah yang dikatakan muflis di akhirat.

Wohooooooooo!
Ok, yang ni super scary.
Dah la tak banyak buat pahala, pastu nak bagi free-free kat orang. Pastu pikul pulak dosa orang lain. Larat kau nak memikul??

Lagi satu ustazah aku masa sekolah menengah dulu ada bagitau, bila kita mengumpat atau mengutuk orang, orang yang diumpat tu akan menjadi semakin success. Maybe ini ada sangkut paut dengan pemberian-perpindahan pahala tu tadi kot kan? So, kalau yang tak puas hati dengan aku tu baik pikir masak-masak nak teruskan mengumpat aku or not sebab nanti aku makin sukses korang jugak yang stress. Hahah. Ok, tak klaka sangat.