2012-12-22

Why mesti nak nyanyi lagu sedih?


Today pagi lepas breakfast kat mamak, terus gi beli barang-barang tailoring, then gi Arianni.
Dah la si Ariani buat sale, baru ni aku sempat nak jengah.
Lagipun aku takut sawan aku naik balik bila masuk Ariani. Aku dah lama tak datang sawan ni.
Sampai depan Ariani pukul 10am. Punyalah beratur manusia. Apa murah sangat ke Ariani buat sale kali ni?

Bukak je pintu, makcik-makcik semua tak kasi chan. Mengelupur masing-masing masuk, termasuklah aku. Tapi kali ni aku tak berapa selera nak shopping. Aku cuma aim nak beli tudung kaler hitam 2-3 helai. Cukup. Kali ni jumpa pulak tudung jenis pendek. Oh great. Aku ingatkan Ariani dah taknak produce tudung pendek lagi dah. Tudung pendek ni baru best pakai dengan shawl.
Sekali RM10 je selai kau. Tak sampai hati aku nak keluarkan member card aku. Kedekut kedaung sangat RM10 pun nak mintak diskaun lagi.

Lalu jap kawasan shawl. Gila lapang area shawl.
Mau tak lapang, shawl harga sale pun RM95. Kalau tak sale RM159.
Aku tengok harga, mak aiiiii. Kemain melampai si Ariani ni skarang. Dulu aku beli shawl RM120 je selai. Now dah RM159? Patut la kawasan ni lapang takde orang masuk.

Tapi yang sangat mensurprisekan diri ini adelah aku jumpa shawl yang sama aku tempah (coming soon). Sebijik! 100% silk tapi harga RM159! Dem oh dem yuuuuuuuuuuuu.
Nanti eh, shawl aku sampai nanti aku letak, korang tengok harga aku berapa.
Terus kensel nak beli shawl Ariani. Mesti selama ni harga shawl yang aku beli tu sebenarnya adelah RM** juga.
*cakar pipi*



Lepas Ariani, gi IOI Mall jap cari buku Redza, buku aku and hadiah untuk wedding reader.
En Wan ajak aku beli buku kat Big Bad Wolf je tapi aku tak sure if religious books ada kat sana ke tak, so better aku beli je la kat Popular ni dulu. Insyallah kul 12 malam kang kitorang akan ke Big Bad Wolf. Kena pastikan Rayyan tido dulu baru boleh pilih buku bertenang-tenang.

Settle beli buku siang tadi, gi carik hadiah wedding pulak. Pastu aku cakap malas la nak balut, suruh si AEON ni je la balutkan. Tapiiiiiiiiiiiiiiii punyalah lama orang depan aku ni balut hadiah Krismas. Sati troli dia nak balut. Tapi kan aku pelik. Or maybe aku yang salah. Aku tengok minah depan ni balut hadiah Krismas semua makanan. Sugus, lolipop, cokelat...memang hadiah Krismas macam tu ke? Dia tak kisah apa-apa pun janji present? Gitu ke?

Maybe aku banyak tengok Home Alone kot so aku expect kalau hadiah Krismas tu mesti something yang worth the wait. Sebab kalau tengok mana-mana cerita pasal Krismas, mesti semua excited bangun pagi tak gosok gigi terus pi serang pokok Krismas nak bukak hadiah. So kalau gila-gila punya excited sampai tak tido malam esok bukak hadiah dapat sugus, konfem bentan.




Sebab minah ni lambat sangat, kitorang lepak jap pekena Yee Mee.
Kalau terasa nak makan time dalam AEON, memang ni je la menu aku. Aku memang suka sangat Sizzling Yee Mee walaupun jarang dapat habiskan mee, tapi kuah konfem lichennnn. Kadang-kadang mee belum abis, kuah aku dah kering aku hirup. Terpaksa senduk kuah kat plate En Wan.

Tapi benda yang aku tak suka bila makan Yee Mee ni adelah telo yang bergenang tu.
Aku geli sebenarnya makan telur macam tu. Kalau nak masak, biar bebetul masak. Kalau nak separuh masak biar separuh masak. Kalau bentuk cenggini aku tak suka. Bentuk macam ni aku tak sure apa tajuk dia. Suku masak ke? Yang pastinya aku geli. So everytime kalau makan sizzling Yee Mee, aku akan terbalikkan telor ni biar kuning dia masak betul.




Ini lah pengantinnya - June.
Kalau jemputan tu dekat, and ada kesempatan, memang aku pergi. Sebab masa ni la aku boleh berlagak macam aku kenal reader-reader aku, provided reader tu adelah pengantin la. Kalau tak, memang terbangang-bangang aku kat situ.

Masa aku sampai, dewan dah agak lengang. Pengantin tengah bergambo so aku malas nak kacau jadi aku ngan En Wan bawak diri masing-masing senduk nasik. Aku kalau jumpa makanan memang cukup pandai bawak diri. Jangan risau lah. Nak pulak kalau ada lauk ayam goreng rempah. Memang pandai la aku bawak diri.

Tengah makan, pengantin datang tegur.
Dah la datang undangan orang pastu terus ambik makanan, pastu pengantin lak datang meja jumpa kau. Cantik muka kau kan? Borak dengan June ni aku ok lagi. Tapi bila pengantin laki tegur "Kak, saya baca blog akak. Baru skarang dapat jumpa"
Ok, terus keras kejap.
Kalau perempuan baca aku ok lagi. Tapi kalau laki mengaku dia baca aku macam terkejung kejap sebab macam segan la pulak (ewahh sejak bila kau pandai segan ni??).




Kalau ada sesape terserempak dengan aku, tepuk je bahu aku. Mungkin aku tak kenal, tapi aku takkan buat-buat tak kenal. So, jangan risau, aku punya blur takkan berpanjangan.


Kat wedding tadi, ada DJ jugak. Tapi not sure ada karaoke ke tak, tak sempat nak stay lama-lama. Aku suka sebenarnya layan karaoke kat majis orang kawen. Macam kat wedding sedara bibik Lenny hari tu karaoke dia gila best. Ada sorang pompuan ni, aku bajet umur dia 60 tahun keatas, pakai kebaya sendat ala-ala kebaya Indonesia. Memang orang Indonesia pun. Dia karaoke dengan tangan sebelah pegang mic, lagi sebelah jenjet plastik barkat. Boleh? Kot ye pun letak la dulu plastik tu, Buk. Tapi memang sebab suara makcik tu. Ala-ala suara Titiek Puspa. Memang menganga bapak-bapak yang tengah nak menyuap nasi dengar.

Ada satu wedding kawan En Wan, mamat yang karaoke tu dah la suara kelaut, nyanyi pulak lagu Lemon-T Kekasihku Diambil Orang. Dah kenapa kau der? Aku tak tau aku nak sedih dengar lagu dia or dengar suara dia. Memang sedih sangat. Ye ye dia meneran sambil pejam-pejam mata nyanyi. Aku berharap dia sihat sejahtera la hendaknya sekarang sebab kalau kau dengar dia nyanyi time tu dah macam nak terkeluar buasir. Aku tengok naik genting urat tengkuk dia nak menghabiskan lagu tu. Azab sangat nampaknya. Tertunduk-tunduk aku laki bini nak cover gelak. Mana nak cover gelak, mana nak suap nasik. Dah la makan menghadap dia. Sampai tersedak nasik aku keluar kat hidung. Tercekik gua der.

Kadang-kadang aku perati memang ramai betul yang karaoke lagu sedih-sedih kat kenduri kawen. Yang kau nak merembes kat majlis orang kenapa la?