2012-12-31

Pening terlebih kambing


Dah beberapa hari ni aku dok pekena kambing.
Padahal dulu aku la paling tak suka dengan daging kambing. Tak pernah rasa pun, tapi sebab bau dia tak menahan, jadi aku pun tak suka. Menjak akikah Rayyan 2 tahun lepas, aku try rasa kambing. Eh sedap la pulak. Terus sekarang kalau plan nak buat BBQ je, memang kambing la yang aku carik dulu. Ni kira cam appetizer aku la.

Agaknya disebabkan 2 hari berturut-turut belasah kambing, terus migrain.
En Wan sibuk memunggah kotak ubat nak carikan Eno. Ada ke Eno nak bagi aku telan? Aku mana boleh makan ubat air (Eno ni adelah kategori ubat air untuk aku). Dia nak pi carik air badak. Hell noooooo! Amende ni air badak? Aku mana penah togok air badak air gajah segala.

Takut gak sebenarnya makan kambing 2 hari berturut-turut sebab Mak Aji and mak mertua aku selalu ada cerita-cerita yang tak best pasal makan kambing. Mabuk la, pening la, pitam la, pengsan la. Tapi tak tau la kenapa craving for kambing tu sangat tak boleh blah last week.

 
 Lamb cutlet, mentekedarah kat Mr Food.


Gila laju aku makan bendalah ni. Toksah kata nak toleh kiri-kanan, nak borak ngan En Wan pun tak sempat. Punyalah gelojoh makan kambing.
Tapi aku suka steak kat Mr Food ni. Sebab selain dari setak dia not bad, mashed potato dia sangat lain dari yang lain. Dia punya bawang tu dia potong dadu so bila ko makan mashed potato tak rasa bogel, ada rasa bawang-bawang sikit.

First time aku rasa mashed potato Mr Food terus aku mati syahwat dengan kentang-kentang putar yang lain. Apetah lagi KFC punya. Terasa sangat lousy. (wah belagak. padahal dulu ni je la yang ko hadap).

Yang ni RM45. 

Boleh datang ke Mr Food di Putra Height. Plis don't expect kedai dia cam Victoria Station ada usherrette segala. Yang ni kedai kat shoplot biasa-biasa je but bila ko masuk kat dalam tu ko tau dia agak 'luar biasa'. Dia ada display segala daging-daging, sosej-sosej, daging cincang, etc semua kat dalam. Ko boleh beli raw meat sekali. Agak-agak tak tau nak pilih bahagian mana, dia ada sediakan gambarajah struktur dan bahagian-bahagian daging. Kira ni makan sambil blaja.



Rib eye steak, En Wan punya.

Masa plate ni sampai, aku cakap "Nanti nak rasa sikit eh?"
Tapi sebab aku terlampau khusyuk melayan kambing, tak sempat nak rasa sebab dia habis dulu rupanya. Sikit tak pelawa aku. Kebulur ke hape. Sejak blaja makan kambing, aku dah tak heran dengan lembu.



Kambing lagi....


Besoknya aku pekena lamb chop lagi tapi yang ni cikai punya la, RM15 je. Gila pemalas kacang buncis hidangkan sebatang-sebatang macam tu. Apa ko ingat tu asparagus??
Ni la menu paling mahal dalam kedai tu. Tapi not bad, blasah je la janji ada rasa kambing.

Lepas makan ni la terus mata berpinau.
Tapi takde rasa nak rebah. Cuma semua benda aku pandang semuanya nampak dua dua dua. For a split-second aku ingat aku juling. Sebab ada a few cases aku dengar yang makan kambing ni tetiba stroke, pastu tetiba rebah, so bila aku nampak berbayang-bayang je aku ingat mata aku dah krem. Gila cuak. Ko dah la muka bukan taraf-taraf Miss Malaysia kan, dah kalau mata pulak juling, alahaiiii.

Balik rumah cepat-cepat mandi, basuh kepala semua kasik fresh. Pastu minum air sejuk banyak-banyak. Jangan tanya kenapa. Ini bukan petua. Ni aku main redah je buat. Asal boleh redakan pening. Alhamdulillah, pagi ni ok.

Eh, korang nak tengok Agnes Monica pakai tudung tak?
Cun siallllll.
Cun nak mampos!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Tadaaaaaa!!!

Amacam? Ada tempias-tempias Agnes Monica tak?
Cantik kan?
Ni bakal isteri cousin aku. Budak ni putih series punya melepak gila kaw-kaw punya melepak, memang tak la aku nak bergambar sebelah dia. Aku harap dia tak kecik ati (cewahhh sape nak kecik ati tak dapat bergamba dengan kau? Pelis lah)

Actually aku pun tak berapa cam muka Agnes Monica camne. Hahaha.
Tapi bibik aku nampak gamba ni tadi "Eh, kayak Agnes!"

Terus aku gugel.
Hmm....ada la sikit macam Agnes. Cantik sudah pasti.



Bersama bakal mak mertua, Andak aku.
Andak aku yang cerah ni pun boleh bertukar jadi sawo matang duduk sebelah si Faezah ni. Ce kalau aku? Mesti semorang ingat aku bibik dari Timor Leste.







Hantaran pihak perempuan



 Hantaran pihak lelaki (kitorang)


 Aku memang suka sangat tengok hantaran style bunga merimbun macam ni. Nak lagi pakai fresh flowers. Dulu memang aku pun berangan la nak pakai fresh flowers je untuk dulang hantaran aku. Tak dapekkk. Nak memenuhkan 9 dulang dengan fresh flowers, ada harapan berguguran bulu-bulu kerinting itu.

Aku suka tengok dulang hantaran Serina Chef Wan. Ya ampunnn punyalah penuh dengan bunga sampaikan aku tak nampak apa isi dulang. Bunga semata. Tapi cantik gila. Dia tak pakai roses rasanya, dia terus pakai lily kau. Gedabak-gedabak. Nak fresh flowers sangat. Hambik!

Kemain lagi orang bertunang sekarang kan, hantaran cam kawen.
Tu la pasal bila kawen dah taknak hantar beg tangan, kasut, coklat segala. Tu semua level-level bertunang je kot. Sok kawen masing-masing hadiah kunci kereta, kunci rumah, iPAD, henfon. Aku dulu masa bertunang En Wan bagi telekung, Korean silk, buah, kek, anddddddd.........................................................................gula, garam dan asam jawa.

Dulu-dulu mana nak paham maksud-maksud tersirat ni segala. Yang tersurat pun aku bengap apetah lagi tersirat. Dulu pada kita, apa yang dibagi time bertunang haruslah yang standard and expected like wangi-wangian, coklat, kek, telekung, sejadah, camtu. Tetiba dapat garam. Masa tu pulak jiran-jiran kemain busy lagi berkumpul naik ke bilik nak tengok barang hantaran. Ada jugak la yang sosek-sosek macam aku tak tau la kan ko nak cakap apa. Masa tu aku ingatkan garam gula asam tu untuk aku guna masa sediakan makan minum untuk tunang. Masa tu aku rasa konfidennya lahai keluarga mertua aku ni nak bagi garam gula macamkan aku pandai masak. Aku mana tau masak. Kalau takat nak bagi aku buat gula tu cecah makan ngan roti canai no sweattt. Rupanya Mak Aji kata gula garam asam tu maksudnya asam garam kehidupan bertunang, mesti ada manis pahitnya. Kira macam lumrah la. Kena ada semua tu baru semuanya jadi sempurna.



Salah seorang reader yang ada di majlis yang sama. Kalau tak salah dia sepupu kepada Faezah. Punyalah nak kasik masuk tema BIRU, baju tak cukup biru, tudung tak cukup biru, dengan mata-mata sekali aku selet kaler biru. Kalau terkeluar jugak dari kaler tema tak tau lah.




Ok update jeans.

Jeans Superdry cuma ada size 30 saje. Yang lain semua habis. Si sesape yang selim macam En Wan, boleh la email dia : wuw757[at]yahoo[dot]com

Jeans aku patut sampai 212, tapi yang sampai 207. Aku tak tau hilang kat mana, supplier kata dorang deliver cukup amount tak lebih tak kurang. Habis mana hilang lagi 5 helai?? Sebab tu aku cuak je bila kat status hari tu tulis box damaged - repacked. Ntah ye ntah tidak la damage. Entah-entah sengaja di-damage-kan. Nak tuduh sape pun aku tak tau. Yang pasti aku dapat refund. Itu je aku nak tau. Nasib baik semua yang booked ada jeans-nya. So aku tak risau sangat.

Ok kalau ada sesape nak, jeans yang available adelah semua kaler tapi cuma ada size 28 and 30 saje. Itupun sehelai setiap satu. Nak kalu email aku aveo757[at]yahoo[dot]com


Sape yang COD and self collect jeans kat rumah aku mesti dah tau apa kaler cardigan aku akan datang. This time aku pastikan kaler cocoa adelah benar-benar cocoa! Sape yang dah tengok mesti tau apa rasa material cardigan aku kali ni. Lebih tebal, lebih labuh, lebih besar.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hari tu aku tayang green
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kali ni koko
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.