2012-12-25

Dulu



Semalam En Wan tanya "Esok (today) apa plan?"

Aku : Ntah. Esok aniversari Mama.

En Wan : Nak balik Bangi?

Aku : Bibik nak gi keje (tailor).

En Wan : So, nak gi mana kita esok?


...................................................................


Antara soalan yang mesti kitorang tanyakan to each other everytime esok hari tak bekerja. Not only on public holidays, tapi weekends pun sama. Kalau Sabtu Ahad tu hanya sebulan sekali takpela jugak. Ni every week ada Sabtu Ahad so benda yang sama la kitorang kena pikir setiap minggu.

Sometimes aku terfikir apesal dulu time kecik-kecik aku boleh je lepak kat rumah sampai 2 bulan tak gi mana-mana? Takde hal pun kalau cuti skolah 2 bulan tak gi holiday. Now apesal pantang sehari duduk rumah pantat masing-masing dah panas. Nak merayap je keje.

Dulu Pak Aji and Mak Aji (mak bapak korang aku tak tau la) memang takde de nak berholiday sesaje nak lepak hotel segala. Hotel pertama aku duduk masa tahun 1984 (Darjah Ompek), Hotel Samudra kat Kuantan. Tu pun sebab ikut Pak Aji outstation. Siang dia pi keje, yang kitorang anak beranak melepak je la dalam bilik sehari suntuk sampai lebam. Tapi tak boring pun. Sebab at least kitorang dapat gak keluar dari rumah. Walaupun hanya 'percutian' yang terperuk dalam bilik tapi kitorang takde hal. Tu je la pun satu-satunya masa nak merasa berjalan jauh and merasa duduk hotel. Tapi kalau makan tetap kat warung depan je. Jangan nak mengada-ngada call room service bagai. Makan tumit nanti.

Masa kecik dulu, perkataan VACATION tak pernah wujud. Kalau cuti sekolah tu setahun, setahun la aku adik-beradik duduk kat rumah tak kemana-mana. Tapi sorang pun takde terkeluar perkatan "boring". Seronok je lepak kat rumah. Bagi aku dulu kalau cuti tu bukan bermaksud gi holiday. Cuti tu maksudnya takyah gi sekolah. Macam-macam aktiviti kitorang boleh buat. Boleh main model-model, main mekap-mekap, main ofis-ofis, main makcik-makcik...

Kalau bukak je sekolah, cikgu mesti takde topik lain nak suruh kitorang buat karangan selain "Apa saya buat semasa cuti sekolah". Waktu ni aku suka sangat baca karangan kawan-kawan aku. Masing-masing cerita pi Minyak Beku (somewhere kat Johor rasanya), Kuala Terengganu, Morib, Batu Feriggi.
Aku pulak balik-balik cerita aktiviti aku kat rumah. Paling jauh pun balik kampung kat Tampin.
Tapi sikit pun aku tak rasa left out. Seriesly. Takde rasa terpinggir, takde rasa kecik ati, takde rasa jeles, takde rasa macam aku keluarga miskin tak mampu nak gi jalan-jalan holiday. Aku sentiasa rasa aku orang kaya. Kahhh!

Tapi walaupun kelihatan cuti aku membosankan sebab orang lain gi jalan tapi kau tak, tetapppppppppp karangan aku dapat A. Aku ingat lagi cikgu Bahasa Malaysia aku time Darjah 2 nama dia Cikgu Fatimah (wife penulis Othman Puteh). Dia pernah announce kat kelas karangan terbaik adelah aku. Berpusing 180 darjah kepala kawan-kawan pandang aku. Pastu sorang-sorang datang nak baca. Padahal takde benda pun. Aku just cerita cuti sekolah aku tolong cat rumah, tolong buat tut kat pokok mangga, jatuh beskal tersagat kulit bahu, betis terkena ekzos motor, buat eskrim Malaysia, dan kena sengat lebah.
Mungkin cikgu tu baca alahai kesian je budak ni duduk rumah boring, apa kata aku bagi dia A supaya dia gembira. Camtu lah kot..heh.

Sekarang ni aku rasa macam satu benda yang jadi kemestian pulak bercuti tu.
Asal cuti je masing-masing mengadap website Air Asia. Gugel hotel-hotel yang best. Check promosi-promosi. Sometimes nak pegi dinner memikirkan mana tempat nak pegi tu pun jadi masalah. Last-last penat memikir, goreng ej la telo mata makan je lah kat rumah.

Dulu aku adik-beradik memang tak dimanjakan dengan pergi bercuti. Toksah mimpi la nak pi holiday jauh-jauh. Pertama kali aku jejak Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak, Penang, Kedah, Perlis, Langkawi - semuanya sebab ikut Pak Aji outstation. Kiranya, tu semua percutian yang ditanggung. Pergi pun atas sebab ikut bapak gi keje and cuma nak merasa jejak negeri orang. Tapi tak kemana pun. Duduk dalam hotel je siang malam. 

Kalau hujung minggu memang dah biasa lepak kat rumah. Takde de kitorang nak tanya "Pa, hari ni kita nak gi mana?"
Memang tak!
Ko duduk la rumah layan Hindustan.
Paling-paling pun Mak Aji akan ajak "Siap cepat. Nak balik kampung (Tampin)"
Itu pun dah bersorak.

Kalau Pak Aji dapat gaji, "Jom! Kita pegi KL".
Mak aiiiiiii. Gi KL kauuuuu. Gila tak best dapat gi KL dulu-dulu?
Merempit aku ngan Ima naik bilik check apa baju nak pakai.
Nak pi KL ni okeh, jangan main-main. Baju kena pakai yang cantik sikit.

Tapi tu la kan. Baju pun beli kat tempat longgok-longgok, cantik mana sangat la kau boleh dapat.

Aku and Ima pernah gi KL dengan pakai T Shirt putih ada gamba binatang Appeton kat depan.
Botol Appeton dulu-dulu ada gamba katun binatang-binatang kumpul ramai-ramai. So that gamba tu dia gunakan and letak kat depan baju pastu kat atas ada tulis "Seong Chong Mini Market".
Baju tu lah baju yang kitorang rasa paling cantik ada dalam simpanan untuk dipakai pegi KL!
Kau mampu?
Kitorang matchkan dengan seluar track kaler kelabu tepi ada line kuning. Tuck in kauuu. Pehhhh. Hazab mata yang memandang. Tapi, kitorang tetap melangkah dengan penuh rasa yakin. Hahahaa.

Pastu port makan mesti kat Campbell. Dulu area situ macam ada medan selera. Besar sangat. Tak tau la now ada lagi ke tak. Tapi kalau kitorang makan kat situ maknanya bapak aku dapat gaji. Dah rasa mewah sangat dapat makan kat Campbell. Padahal nasik ayam je pun.

Kalau sesekali dapat makan KFC, mak aiiii, sampai seminggu sembang dengan Ima tak abis-abis lagi topik makan KFC. Kalau dapat makan satey Kajang tu dah best sangat.

Heran kan, dulu mak bapak kita (at least parents aku la, parents korang aku tak tau) tak kaya pun. Tak mampu pun nak bawak kita pi holiday. Apetah lagi nak makan restoran mewah-mewah. Baju hanya berganti everytime nak raya, tu pun beli kat tempat longgok-longgok. Tapi aku tetap happy. Takde lansung rasa tertekan or nak bersaing apetah lagi nak jeles dengan kawan-kawan lain. Apa yang ada, ada. Kalau takde, takde. Habis kat situ je. Takde la nak pikir apesal aku takdeeee??? Apesal dia adeeeee???!! Kegembiraan tu macam sentiasa ada.

Now not sure if ini adelah desakan atas perubahan zaman or kehendak diri sendiri yang melampaui kemampuan or simply kita je yang mengada-ngada.

Masing-masing mencari kegembiraan tu dengan mengeluarkan duit.
Masing-masing berhempas-pulas keje carik duit untuk dapatkan kegembiraan.
Duit hasil kita mengerah tenaga tu akhirnya digunakan untuk beli kegembiraan.

Keje macam nak mati supaya dapat kumpul duit gi melancong.
Keje macam nak gila supaya dapat kumpul duit beli barang-barang branded.
Keje macam nak rak supaya dapat merasa lepak kat restoran-restoran high class.
Keje teruk-teruk supaya apa yang orang lain ada, kita pun ada!

But at the end, kegembiraan yang kita dapat tu tak dapat memuaskan diri kita pun sebenarnya.
Dan kita akan terus cari cari cari cari cari cari sampai bila pun tak tau.

Padahal masa kecik dulu kita happy je dengan apa yang mak bapak kita mampu sediakan. 
Mungkin ada yang akan kata dulu kita belum ada tanggungjawab nak difikirkan.
But sekurang-kurangnya kita tetap happy dengan kehidupan yang sederhana tu.Tak meminta-minta lebih dari apa yang mak bapak kita mampu bagi.

Bukannya dulu takde orang yang mampu duduk Banglo. Ada.
Bukannya dulu takde orang yang mampu holiday setiap kali musim cuti. Ada.
Bukannya dulu takde orang mampu makan kat hotel. Ada.
Bukannya dulu takde orang mampu pakai kereta mewah. Ada.

Tapi aku yakin tekanan untuk bersaing tu takde.
Tekanan untuk mengikut kehendak hati tu takde.

Peaceful.
Happy.

Rindunya zaman dulu-dulu.