2012-12-24

Amukan di aniversari


Semalam aniversari aku.
Tapi aku bukan nak cerita pasal tu.
Ni nak cerita pasal amukan yang telah berlaku semalam.

Kali ni tailor yang aku baru sampai tu buat hal. Memang sengaja nak makan siku aku budak ni.

Kes dia cenggini.

Budak ni bergaduh dengan bibik Lenny aku.
Dah sebulan macam tu kot. Ntah, aku pun tak kuasa nak ambik tau. Aku tau dorang bergaduh pun dari mak mertua aku. Tapi bukanlah bergaduh bercakar macam tu. Dorang bergaduh punca apa pun aku tak paham. Nak kata dengki, nak berdengki apa pun aku tak tau. Tapi mak mertua aku cakap macam lebih kepada 'nak tunjuk bagus depan majikan' kekdahnya. Dia ingat dia keje kat opis kot, majikan nak set KPI segala yang siap nak bodek-bodek bagai. Takde de.

Memandangkan dorang bergaduh secara senyap, jadi memang aku tak perasan. Lagipun depan aku macam everything ok je. Kesian la mak mertua aku, dia la yang kena hadap 'sinetron' hari-hari. Last-last before mak aku balik Tganu hari tu dia ada cakap kes bergaduh dorang ni. Aku nak masuk campur pun aku tak tau perlu ke tak sebab bukan sampai tahap bertekak ke apa, so aku anggap perselisihan faham je. Macam kita ngan colleague kita la jugak kan. Ada sesi sentap-menyentap tapi keje ko tetap kena siapkan jugak. Janji ko tak babitkan masalah peribadi dengan keje, cukup.

Mula-mula tu mak mertua aku pun macam nak taknak je cerita sebab dia tengok aku macam tak berminat nak ambik tau pun. Aku memang macam tu, kalau benda yang takde sangkut-paut dengan aku, aku malas nak semakkan kepala. Until at one point, mak mertua aku tengah tengok Buletin Utama, si tailor baru ni pi selamba tapir ambik remote and tukar channel Zee. Kurang ajar tak? Kau ingat mak aku kuli batak kau yang kau nak buat macam tu?

Ok, aku diamkan lagi.
Aku memang jenis suka perati and bagi chan kat orang. See if dia buat perangai lagi pasni.

Last week, aku pi breakfast.
On that day tailor-tailor ni semua tak pegi keje sebab masa tu aku nak holiday kat Sepang tu, so aku cakap kalau nak pegi keje aku arrange-kan taxi. Dorang kata taknak, nak buat jahit sulaman je kat rumah. Ok fine. So memandangkan dorang ada kat rumah, jadi aku tapau roti canai lebih sikit.
Bila aku balik, dua-dua tailor turun bawah nak breakfast. Bibik Lenny tengah ayunkan Rayyan (buai).
Eh tetiba aku dengar bibik baru ni tanya bibik Lenny dengan suara yang agak biadap "Kak, akak dah makan ke belum roti ni?"

Lenny : Belum. Makanlah dulu.

Tailor baru : Ada disentuh-sentuh ke roti ni?

Lenny : Sentuh apa. Belum dimakan.


Cewahhhhh.
Low class sangat ke kerja pengasuh ni sampai bekas-bekas tangan dia pun kau jijik.

Aku dengarkan je dari atas. Aku diamkan je.
Aku nak tengok apa lagi tebiat dorang nak buat ni.

Sebelum ni, aku ada noticed yang barang-barang dapur (barang basah) aku kejap-kejap habis. Kejap-kejap habis. Aku beli barang-barang pasar seminggu sekali. Setiap minggu aku akan beli bawang besar, bawang kecik and bawang putih (kategori barang basah la jugak ni). Aku tak sure la berapa kilo sekali beli tapi aku memang bangsa beli agak banyak sebab rumah aku ada orang yang akan makan waktu lunch so aku pahamla, kalau banyak kali memasak, banyak la jugak barang akan habis. So aku memang beli sekali banyak terus.

Selama 2 tahun tailor Jamilah keje dengan aku, and 9 bulan yang lepas Lenny pulak ambik alih tugas bibik, belanja barang pasar aku reasonable. Kalau bawang-bawang ni seminggu sekali beli. Sejak tailor kedua ni masuk dapur (dulu tak masuk, sejak bergaduh ni dia masak untuk diri dia sendiri sebab taknak makan la kot air tangan bibik Lenny), aku perasan bawang aku seminggu 2 kali beli. Maknanya bawang besar, bawang putih aku sebulan aku kena sediakan dalam 16-18kg. Tu belum masuk bawang kecik. Aku ni pelik la jugak, dorang ni buat apa dengan bawang yang kejap-kejap aku kena beli bawang ni? Padahal pertambahan manusia dalam rumah ni sorang je, takkan sampai macam tu punya drastik expenses dapur aku.

Pastu minyak.
Dulu 5kg cukup sebulan. Now minyak 5kg tahan 2 minggu je. 10kg minyak aku beli setiap bulan. Mandi minyak ke apa?

Mak aku cakap, tailor tu bukan saje taknak makan air tangan Lenny. Minyak bekas goreng kuih yang Lenny goreng pun dia taknak guna. Jadi setiap kali dia masak dia akan guna fresh oil. Padahal aku ada sediakan 2 bekas, satu untuk letak bekas minyak goreng lauk, another one goreng kuih. Kitanya yang goreng kuih tu memang kategori minyak bersih. Kalau taknak guna minyak goreng ikan, ko ambik la bekas minyak goreng kuih tu hendaknya kan. Oh taknak. Najis la kot gamaknya. Tuang jugak minyak baru.

Sabun basuh aku pun sama. baru 2 minggu lepas beli, minggu ketiga habis dah? Aku bukak kedai dobi ke apa ni.

Telur kalau dulu satu pack yang kecik ada 12 bijik tu dalam 8-9 hari tahan. Memang jarang la makan telur sebab lauk-lauk lain ada. Telur tu selalunya untuk emergency je. Now, sebulan 2 papan okeh! Papan tau, bukan pack kecik tu. Dah macam meniaga nasik lemak aku ni.

Teh uncang pun sama.
Aku selalu beli pack yang 80 keping uncang tu. Now aku kena beli yang 100 keping. Tapi bukan satu kotak, 2 kotak aku kena beli. Maknanya sebulan 200 keping uncang guna. Dah macam bersaing pulak aku dengan kedai mamak Anwar Maju membeli teh.


Dulu rumah ni ada 5 orang dewasa.
Takkan tambah sorang je lagi perbelanjaan aku gila-gila punya melompat? Pelik kan? Ke ada membela?

Bulan lepas, Lenny ada jumpa aku dalam bilik nangis cakap dia tak tahan dengan perangai tailor tu. Semua masakan Lenny semua dia kata tak sedap. Tapi habis. Tapi everytime mentekedarah dia kondem-kondemnya masakan orang tu. Tailor ni suka makan lewat. Dah tau ko makan paling last, lepas makan, kemas la kan. Cewahhh takde okeh. Dia biarkan je. Bagi dia, tu bukan keje dia. Dia kelas sikit, tukang jahit. Yang si Lenny ni terpaksa la tunggu sampai lewat malam semata-mata nak kemaskan meja makan.

Pastu setiap kali Lenny tegur supaya cermat-cermat sikit guna barang, Lenny jugak yang kena sound balik "Apa kau kisah, bukan duit kau".

Semalam memang klimaks untuk cerita ni.

Puncanya, kan last week aku gi holiday, so Ahad lepas tak gi pasar. Jadi Rabu tu En Wan singgah pasar malam time balik keje beli barang-barang basah. Maknanya Khamis baru start masak barang-barang yang dibeli tadi.
Ok, Rabu baru beli. Khamis baru start masak.
Semalam (Ahad) aku dah kena pegi pasar balik!!

Kitorang nak gi Big Bad Wolf pagi semalam (Sabtu tak jadi, En Wan membuta awal).
Masa nak keluar tu Lenny ingatkan kitorang nak gi pasar, dia pesan lah "Madam, ayam tinggal 2 kali masak, sotong satu kali masak, udang satu kali masak, ikan semua habis"

Meloncat la En Wan dengar.
Kejadah apa baru pi pasar Rabu, Ahad ikan semua dah habis.
Dah la memang every week ikan yang wajib ada dalam esbok aku adelah tenggiri bunga. Sape kenal tenggiri bunga tau la gabak macamana ikan dia. Tenggiri bunga ya, bukan tenggiri papan.
Bayangkan Rabu baru beli tenggiri, Ahad dah habis. Seingat aku baru sekali je Lenny masak ikan tenggiri tu last week, Khamis ke Jumaat cam tu. So mana pegi ikan aku?

Lenny dah terpisat-pisat nak jawab.
Bial aku tanya baru dia cakap rupanya selama ni tailor kedua tu masak untuk bekal dorang di kedai punya lah banyak. Nak makan dua mulut je tapi dia masak sampai 4 keping. Dah la makan malam kat ruma aku. Bukan makan lauk yang dia masak tu pun. Takkan kau makan tengahari sampai 2 keping sorang? Aku sendiri makan siang malam cuma sekeping. Tu pun aku rasa dah macam jin aprit join sekali makan sebab ikan tenggiri bunga memang lebar. Memang sape makan sekeping sekali hadap tu konfem bangsa perut lembu empat kompartment.

Sekali goreng sayur guna bawang besar 2 bijik, bawang putih 6 ulas. Masak apekah ini? Kau masak sayur ke masak bawang?

Telur aku check takde dalam peti. Rupanya Lenny sorokkan. Lenny kata dia takut aku mengamuk asik-asik beli telur. Bayangkan lah sebulan sampai 2 papan. Lenny kata tailor tu kalau sekali masak sampai 4 bijik. Sebab tu dia sorok.

Panas dah aku ni. Time ni aku dah kat pasar, aku takleh tahan bengang.
Aku nak call dia aku tak tau nombor, so aku sms tailor Jamilah. Kang kalau aku cakap kat phone kang, memang menengking bunyiknya.



Lepas dapat sms tu tailor Jamilah terus call.
Tailor ni pun satu. Dia ingat aku sound dia. Dia terus je explain dia tak makan banyak bla bla bla.
Aku cakap "Bik, saya tau bibik tak macam tu sebab bibik dah 2 tahun keje dengan saya. Saya takde masalah. Sebab tu dalam sms tu saya sebut nama **** (nama tailor kedua).

Baru dia paham.

Then tailor Jamilah bagitau memang dia terperanjat tailor kedua ni masak banyak. Sekali masak ikan sampai 4 keping.

"Ikan tu ada lagi di peti sini, Madam. Belum habis lagi"

Great!
Kau masak punyalah banyak.
Pastu tak habis kau sumbat dalam peti ais aku. And every morning kau masak lauk baru. Apesal kau tak hadap je lauk yang melambak-lambak tu? Dah sape pulak nak makan?

After a few minutes masuk sms dari tailor kedua :

 

Kurang ajar tak sms dia?
Memang sial okeh.

Kang kalau aku cakap bangang marah. Tapi memang bangang.

Pandai dia putar belit statement seolah-olah aku tak kasik dia makan makanan kat rumah aku. Pantek.

Aku dah la tengah berpanas ni.
Kau buat aku panas lagi.
Terus aku call dia. Ingat aku takut nak cakap dengan kau?


Aku : Masa bila saya tak kasik kamu masak? Ada saya cakap? Ada saya kata tak boleh makan kat rumah?

Dia : Ye lah, tapi madam tu macam tak suka saya masak. Saya mengaku lah itu hari saya ada masak ikan tu. Tapi Lenny kan jaga dapur. Kenapa dia tak tegur saya supaya jangan dimasak?


(wahhh, nak salahkan Lenny jugak ni. Padahal takde sangkut paut dengan sms aku pun)


Aku : Lenny tak tegur sebab memang ikan tu boleh dimasak. Saya memang tak pernah larang sesiapa masak. Tapi apesal kamu masak banyak sangat? Siapa yang makan kat sana? Bibik Jamilah kata masih banyak lagi lauk dalam peti. Tapi pagi ni saya tengok kamu masak lagi lauk baru. Lauk yang kat sana tu nak bagi hantu makan???

Dia : Dah la Madam. Sudah-sudahlah asyik sebelah kan Lenny.


(wowwwwwwwww. Kau memang sengaja jentik aku ni)


Aku : ASYIK??? Saya ASYIK sebelahkan Lenny? Bila masa saya sebelah kan Lenny ni? 2 bulan kamu di sini, baru hari ni saya tanya pasal barang-barang dapur saya. Sejak bila ada kamu dengar saya sebelahkan Lenny? Ada? Bila?

Dia : Takde la, cara Madam tu nampaknya sebelahkan Lenny.

Aku : Kenapa pulak Lenny bersangkut-paut ni? Yang saya tanya ni, pasal barang-barang saya banyak habis sejak kamu ada. Takde kena-mengena dengan Lenny. Saya tanya sebab barang-barang tu guna duit saya, bukan duit Lenny. Kalau saya sebelahkan Lenny pun apa saya dapat, gaji dia tetap saya kena bayar. Yang ada masalah dengan Lenny sekarang kamu, bukan saya. Jangan biadap! Kemas barang kamu sekarang, saya hantar balik.


Aku bajet dia sebenarnya nak kenakan Lenny. Dia habiskan barang-barang dapur so that aku akan marah Lenny. Dia ingat aku bangang cam dia agaknya taknak usul periksa dulu. Ko ni banyak hadap sinetron Bawang Putih Bawang Merah sebenarnya. Tu pasal bengap.

En Wan fetch dorang kat kedai pukul 2pm, sampai je rumah terus suruh dia pack baju and keluar hantar. Aku tak ikut. Tak kuasa!

Kebetulan, Sabtu lepas, En Wan call akak ipar tailor ni. Abang kandung dia duduk Pandan, dah 20 tahun duduk Malaysia. Reason dia sebab nak bagitau tailor ni nak bercuti 2 bulan. 2 bulan kauuu. Nak cuti balik rumah abang dia yang jauh sangatttttttt tu.

Kakak dia macam rilek je.
Cakap "Ok".

So kitorang macam pelik la jugak.
Apesal famili dorang ni pelik gila?
Masa mula-mula ambik dia dari rumah abang dia dulu, abang dia beria-ia cakap "Tak kisah lah gaji berapa, janji adik saya ada kerja sebab dia duduk di rumah tak buat apa-apa"

Ok takde hal la.

Pastu tailor-tailor aku bagi cuti Ahad, Sabtu half day. Sukati ko la nak merayap ke mana pun. So aku expect tailor kedua ni akan ada satu hari dia nak balik jumpa abang dia. Aku pernah tanya taknak balik rumah abang ke? Dia kata abang dia tak kasik balik. Pelik kan?
Kalau kita la, adik-beradik kita keje dekat-dekat, mesti hujung minggu kita nak jumpa. Apetah lagi macam dorang ni keje negara orang. Takkan abang dia selamba dek je taknak jumpa adik dia. Selama hampir 2 bulan dia keje sini, tak sekali pun dia balik rumah abang dia and abang dia pun takde call kitorang ke taknya cemana adik dia punya performance. Macam lepas tangan camtu je. Tapi kitorang malas nak nak pikir lelebih. No news maknanya good news la kot.

Bila jadi kes semalam baru la kitorang start terfikir balik.
Maybe akak ipar dia tak terperanjat bila dengar adik dia nak bercuti 2 bulan.
Sebab mungkin petanda sawan adik dia berulang lagi.
Adik dia ni dulu penah keje kat Rawang, tapi lepas seminggu majikan hantar balik. Abang dia kata adik dia yang nak balik sebab kat Rawang takde keje sangat. Bosan. Pundek kau lah takde keje. Entah-entah majikan kau yang bentikan kau. Perangai cam cilaka.

Pastu baru teringat abang dia berkali-kali pesan dulu "Adik saya ni pendiam orangnya. Dia tak suka bercakap".

Adik kau ni gila aku rasa. Sebab tu dia kurang bercakap.
Sebab kalau dia start cakap sawan tenuk dia sampai.

Memang selama ni dia jarang bercakap.
Pastu dia macam takde common sense. Macam tak tau respect majikan. Tak tau respect orang lebih tua. Tak tau respect harta-benda orang.

En Wan kata tu ciri-ciri budak tak sekolah.
Hello....kalau setakat nak belajar ADAB, kat rumah pun boleh blaja. Tak sementinya kena pegi sekolah. Aku rasa memamg budak ni gila. Fullstop.

Tapi memang lega tak nampak kelibat dia dalam rumah ni dah.