2012-10-30

Pencuri geng-geng Pak Itam

Kawasan Putra Avenue tempat aku tinggal ni dah macam pesta merompak. Every other day mesti ada email dari komuniti yang sampaikan ada kes pecah rumah. Dah macam acara mingguan pulak. Dari zaman ada pak guard sampai ke zaman pak guard kena buang (sebab takde beza ada guard ke tak, still ada rumah kena pecah) manjang je ada kes. Macam pelik pulak sebab perompak tu dah macam 'punch card' kat kawasan rumah kitorang ni. Hari ni ada kes, besok rilek, lusa ada kes, tulat rilek, pastu ada kes lagi. Yang aku heran, apesal dia dok attack area rumah aku ni je? Tapi kan, bila teringat balik kasut Adidas limited edition En Wan yang hilang tu, aku suspek yang mencuri ni bukan calang-calang orang sebab pandai memilih! Padahal ada je kasut Vincci ngan Bonia aku kat depan tu, ada bling-bling lagi. Taknak pulak kau rembat. Macam dia tau je tu kasut made in Malaysia.

Malam tadi lepas Maghrib aku pi carik barang-barang tailoring dengan En Wan. Balik rumah nampak ada kereta polis kat depan rumah jiran kitorang. Jiran yang lagi satu, bukan jiran yang baru meninggal hari tu. Nampak keta polis terus aku menggigil. Apehal sampai ada polis bagai kan. Kepala otak aku dah terpikir ada kes bunuh. Banyak tengok 999 katakan. Belum masuk rumah, Redza keluar bagitau "Pa, rumah jiran kita kena rompak". Terus macam nak tertanggal kepala lutut aku dengar. Terus nangis. Tak pasal-pasal menggigil sampai rasa sakit dada. Berlari bibik aku ambikkan air bagi aku minum. Ntah apa-apa. Kat blog kemain terer lagi kau kan, baru dengar perompak dah nak pitam. En Wan terus keluar pi rumah sebelah. After 20 minits, dia balik ajak aku pi sama jumpa the wife. Jap, jap. Kasik aku bertenang diri dulu. Kang yang kena rompak tak apa-apa, aku yang melawat ni rebah.

Cash lima ribu gone.
Jewelleries RM40K gone.

Kitorang suspek perompak ni buat keje time hujan lebat petang tadi around 4-5pm sebab waktu tu tailor aku dengar macam bunyi benda pecah. Tapi masing-masing tak sangka la ada perompak kat rumah sebelah. Padahal bibik Lenny aku cakap dia ada je tepi sliding door mengadap rumah sebelah, time tu dia tengah membalut Ephyra aku.

Jiran aku cakap perompak ni memang spesis terer. Memang bangsa perompak yang terdidik untuk menjadi perompak.
Dorang cakap dorang tak letak cash setempat. Dorang letak sikit kat dalam envelope dalam laci, letak sikit dalam poket baju, letak celah buku...tapi still perompak tu boleh tau! Pelik kan? Sempat kau seluk every pocket baju untuk check ada duit ke tak. Samada dia ada alat untuk detect duit and gold ataupun dia memang pakar nak mampos dalam bidang rompak-merompak. Kemain lagi kau had your own sweet time membelek selai-selai buku and baju semata-mata nak check duit orang kan?

Pastu jiran aku simpan jewelleries dia pun bukan setempat. Dia simpan sikit kat sewing box, sikit kat laci, sikit sana sini...but still boleh jumpa! Yang klaka, kuasa pulak kau membelek sewing box tu kan? Ni memang konfem bukan calang-calang perompak. Ni memang tauliah tertinggi punya lahanat. Otherwise, kejadah apa kau boleh terfikir nak kuis kotak jahitan? Kalau cara-cara kita ni memang takkan terfikir or even tak kosser nak kelebet sewing box. Tapi dia boleh gigih carik emas dalam tu.

Kesian jiran aku. The husband cakap cash tu dia tak kisah sangat tapi dia kesian la kat wife dia barang-barang kemas turun-temurun, yang baru beli semua habis kena sapu. Memang bangkai la.

Memang perompak ni semua bangsa yang cerdik. Dia tau time hujan takde orang keluar rumah. Time hujan orang bantai membuta. Waktu tu la dia bergotong-royong. Yang best tu waktu siang hari dia selamba panjat gate (sebab satu palang gate patah, so suspek adelah perompak kategori obes yang merasakan diri dia ringan nak panjat palang gate) pastu dia umpil lock sliding door and pecahkan glass. Padahal sliding door dia tu kalau dari rumah aku memang boleh nampak. Tapi sebab hujan kan, so bibik aku tutup semua pintu and tingkap, duk dendiam dalam rumah. Sedang elok la dia nak projek rumah sebelah.

Memang terkilan betul aku bila rumah jiran kena pecah masuk sebab rumah aku ada orang. Tapi takde sape perasan ada babi tengah menyondol-nyondol kat sebelah.

Sebenarnya dalam keadaan macam ni aku takut sangat. Sebab aku jenis tak pakai barang kemas. Memang sebijik emas pun aku tak pernah beli. Mak Aji belikan time kecik-kecik dulu semua kitorang tak ambik. Malas nak pakai. Dulu pakai pun time raya. So bila ada kes pecah rumah ni aku takut. Nak lagi kalau jenis perompak yang berani masuk time kita semua ada dalam rumah, macam kes rumah Wardina tu. Tau je la babi-babi ni semua, dorang aim cash and gold je. Mana dia nak percaya kalau perempuan tak pakai barang kemas. Aku takut je kalau masuk rumah aku (nauzubillah) selagi tak jumpa barang kemas selagi tu dia tak puas hati. Dorang ni kalau tak dapat apa yang dia nak nanti mulala ada je benda lain dia buat. Series aku memang takut.

Dah tak sedap hati pulak nak tinggalkan rumah lama-lama. Eh tak payah lama pun. Sorang customer yang datang tempah baju bagitau, dia tinggalkan rumah dia sejam je pi makan luar anak-beranak. Dia nampak ada kereta berenti depan rumah tapi tak suspek apa-apa. Lepas sejam dia sampai rumah nampak kereta tu berdesup jalan. Masuk rumah tengok sadaqallah...

Memang la kita boleh pujuk hati "takpelah, bukan rezeki kita" tapi kita manusia biasa jugak, hati tetap rasa sakit kalau terkena kat diri sendiri. Duit kita tercicir pun kita boleh rasa terkilan. Tu cara-cara kita cuai. Apetah lagi kalau orang yang ambik duit kita.

Last week, ada rumah kat area ni jugak kena pecah masuk tapi dapat tangkap orangnya, orang Peru. Geng-geng kote itam ni memang cukup terer buat kacau-bilau eh? Tau la ko ada kebolehan camouflage di malam hari tapi agak-agak la kan kau duduk negara orang. Kot ye pun hidup merempat takyah la jadi perompak. Pi la jadi gigolo ke apa. Tu pun aku nak ajar ke.

Tapi bak kata En Wan, ada CCTV ke, ada alarm system ke, ada 24 hours guard ke, kalau benda nak jadi, tetap jadi. Tapi takkan nak tawakal je kan. Mesti ada usaha jugak nak prevent dari kecurian ni terjadi lagi. Komuniti area rumah aku ni tak sebulu. Ada kelompok yang setuju kawasan ni gated and guarded. Ada sekelompok tak setuju sebab masing-masing dah invest kat CCTV and alarm so taknak invest dah kat manpower. Padahal RM50 je pun sebulan. Skarang ni RM100 sekejapan habis sehari. Takat RM50 sebulan nak berkira. Keta dua tiga bijik setiap rumah. Nak invest kat CCTV ke, alarm system ke, sukatilah. Tapi as a komuniti apa salahnya kita bersatu hati pagarkan housing area ni and letak balik pak guard, buat satu access je untuk keluar masuk. Pak Guard memang bukan satu gerenti rumah kita terjaga dari dimasuk pencuri but at least bila ada guard, gated, and single access, terkawal la sikit orang yang keluar masuk. Ni tak. Mintak signature nak buat gated area, ada yang taknak. Mintak signature untuk buat single access, ada yang bangkang. Susah nak keluar pi keje, jauh kena pusing.
En Wan kata ada satu rumah yang ada CCTV kena rompak baru-baru ni. Bijak tak bijaknya pencuri tu, dia masuk time black out. Kannnn??


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone