2012-09-24

As white as snow..



Tengah syok melayan Snow White malam semalam, masuk wasap si Elly from Rome....




Tima kasih laling..
Tapi I tak main la small-small....



Malam semalam semuaorang tido awal.
So adelah masa terbaik untuk aku and En Wan layan DVD.
Dah berzaman cerita ni keluar, aku baru nak tengok - Snow White.

Sangat excited dapat tengok Snow White versi manusia.
Selama ni asik tengok versi katun so tak dapat nak imagine how melepaknya Snow White.
Tapi macam tak berapa kena je Snow White version manusia ni. cam selebet je aku tengok even dah jadi Queen. Hmmm... tapi takpelah selebet, janji dia fair la dari aku (eh, kau penah fair ke??).

Tapi bestnya cerita diaaaaaa.
Hero menepati citarasa.
Gagah, macho, baik hati dan hensem - ciri-ciri asas nak jadi hero. Kalau takde empat-empat ciri ni, ditakdirkan dalam cerita tu hero mati, mesti takde penonton nangis.

Awal-awal scene masa dia tunjuk mak Snow White tercucuk duri rose and darah jatuh atas snow tu sebijik macam yang diceritakan dalam buku-buku cerita zaman kecik dulu. Terus teruja nak sambung tengok.
......dan bermula lah episod aku menceritakan kat En Wan "Lepas ni dia macam ni bang......lepas ni kan dia buat ni....lepas tu kan nanti dia dapat ni....."

En Wan heran aku boleh tau jalan cerita.

Tak payah nak heran sangat la.
Perempuan mana yang tak pernah dengar cerita Snow White?
Nak lagi perempuan spesis NO WHITE macam aku ni, of cos sentiasa berangan nak jadi Snow White.
Sampai dulu aku pernah pakai Hazeline Snow punya kemaruknya nak putih. Terer betul iklan buat marketing, sampai terpedaya aku. Bodo.

Tapi sebenarnya yang buatkan aku suka Snow White, Cinderella, Beauty and the Beast bukan sebab dorang digambarkan sebagai cantik, tapi sebab semuanya happy ending and yang paling penting baju-baju dorang semua cantik. Perempuan mana yang tak suka baju cantik, nak pulak baju ala-ala evening dress kembang-kembang. And perempauna mana yang tak pernah berangan nak dapat lelaki hensem, macho, perkasa dan kaya. So tima kasihlah pada Walt Disney sebab bagi bahan untuk aku berangan.
Sebab tu kalau cerita-cerita dongeng ni diterjemahkan kepada realiti, plis la carik couple yang boleh diterima akal sikit. Adelah menjadi satu kepotongstimman bila heroin tu tak secantik seperti yang digambarkan dalam buku cerita dan hero pulak muka cam neraka. Plis ok, plis.

Punyalah dulu aku berangan nak pakai baju kembang-kembang macam tu sampaikan hari-hari (memang hari-hari aku try baju ni) aku pakai wedding dress yang Mak Aji simpan untuk pengantin sewa. Dulu Mak Aji ada sewa baju-baju pengantin and semua baju-baju tu akhirnya aku dapat pakai time berinai. Kira aku la penutupnya, pastu aku tak tau mana mak aku humban baju-baju pengangtin tu semua.

Tetiap petang lepas balik sekolah, dah makan semua, aku akan start aku punya berangan jadi princess.
Balik-balik wedding dress tu jugak aku sarungkan. Siap dengan veil lagi tak tahan. Kadang-kadang aku ubahsuai. Today kita jangan pakai crown, kita cabut bunga-bunga plastik dalam rumah tu letak atas kepala. tapi pastikan letak balik bunga tu pada kedudukan asal, pada ranting yang betul. Kalau tak, memang berbunga la peha dan betis kau malam tu. 

Aku percaya, semua perempuan yang tengah baca entry ni, zaman keciknya berangan nak pakai baju ala-ala princess. Time orang beli Barbie, aku tak. Teringin gak nak beli tapi baju-baju dia tak menepati selera aku. Cewahh. So, aku akan lukis sendiri baju-baju princess atas manila card then pakaikan pada patung yang aku buat from manila card jugak. Aku tak tau la nak explain macamana but aku tau budak perempuan mesti ada main ni dulu. Patung tu buat sekali je. Pastu kita boleh lukis baju macam-macam and pakaikan pada patung. Rasa puas gila dapat design baju sendiri pastu berangan....

Tapi cerita Snow White semalam baju tak cantik.
Tak macam baju Snow White yang dalam buku cerita.
Pastu takde keranda kaca pun..??
Seb baik hero boleh tahan.

Tapi puas hati la sebab cerita dia best jugak.

Lepas habis tengok aku cakap "Bang, best kan kalau Di boleh jadi Snow White?"

En Wan reply "Jangan konfiuskan budak-budak, Di.."



Fine!