2012-03-22

Inferiority Complex

Kejadian plagiat yang baru-baru jadi ni buat aku seriau.
Masa jadi kes-kes yang sebelum ni takde rasa risau sangat sebab bila aku kantoikan dorang kat blog, esok sure dah meruyup hilang the blog. But this time, adoyainyepunnnnnnn. Sengkak kepala aku pikir.

Ada jugak aku tergerak hati nak disable right click dulu, tapi aku cuba untuk tidak menjadi poyo. Kang orang cakap baru 1-2 kali kena plagiat dah glabah nak disable right click, kau ingat blog kau hot?
But bila kali ni terkena, memang terus aku disable.
Tapi belum disable gambar lagi.
Kalau tak boleh, maybe kena letak watermark jugak la pasni.

Kagum aku ada orang yang gigih berusaha untuk jadik orang lain.
Tapi tu la kan, sayang. Nak plagiat pun takat blog aku je. Cuba ko plagiat blog Azwan Ali. Mesti lagi famous sekejapan. Silap-silap masuk Melodi terus.

Those yang dok plagiat-plagiat blog orang lain ni sebenarnya bukan saje low self esteem malah takde misi dalam hidup. Misi dia cuma takat nak jadi femes. Tu je la pun. Bak kata Azza "I don't mind. Janji popular".
Pftttt.

Kot ye pun nakkan limelight biar la dengan cara yang bermaruah sikit.
Tak pernah de aku tengok orang yang tiru orang lain ni akan kekal popular.
Contohnya Siti Nurhaliza (Dato'). Berapa ramai manusia yang ciplak suara dia dulu?
Mana pegi dorang tu semua skarang?

Ciplak menciplak ni sebenarnya keje separuh siap.

Macam kes Siti Nurhaliza, kau hanya boleh tiru suara dia. Tapi kau takkan boleh tiru kecantikkan dia, pekerti dia, hati dia. Tak boleh punya (eh baik pulak hati aku hari ni puji Siti. Haha)

Same goes to plagiat blog, kau hanya boleh tiru gaya penulisan. Tapi kau takkan boleh tiru cara pemikiran.
Jadi jangan buat la keje tiru-meniru ni. Dapat penat je nanti.
Baiklah ko applykan kegigihan tu kat tempat lain.
Tang gigih tu dah bagus dah.
Saluran tu je yang salah.


Kan ke lagi bagus kalau kegigihan yang sama tu kau applykan pada diri kau sendiri supaya kau menjadi special?
Masa jadi kes Zara dulu aku rasa macam budak ni sorang je yang saiko, takkan ada lain dah. Eh tau tau ada lagi. Pastu ada lagi, then ada lagi. Memang ramai betul yang sakit jiwa kat Malaysia ni.

Yang heran tu dorang boleh rilek je menipu orang lain macam takde apa-apa.
Macam la kalau kau ambik personaliti orang lain maka hidup kau akan jadi macam orang tu jugak. Takde de.
Sampai ke sudah la kau berangan. Orang yang kau tiru tu dah sampai ke mana-mana, yang kau dok situ tak gerak-gerak. Plis la ye anak-anak, jangan aniaya orang boleh tak?
Kot ye pun nak carik keseronokkan dunia biar la yang senonoh sikit.
Memang la benda ni tak se-berdosa tak pakai tudung (bak kata ada manusia tu la kan..), tapi dosa jugak kan kalau aniaya orang? Kalau orang tu tak maafkan ko sok, mau merangkak nak mintak ampun kang.

Dalam kes aku ni, since the blog dah pun di-delete-kan, maka aku takkan buat report.
Takyah la public apology, aku pun paham. Kalau dah sampai delete blog tu maknanya ko sedar la ko dah buat salah. Aku anggap settle je la sudah.
But itu cuma kes aku.
Yang kes model tu,pandai-pandai la ko settle dengan dia sebab she can use bukti-bukti yang ada dalam blog aku ni untuk buat report.

Tak susah sebenarnya nak settlekan isu-isu macam ni.
Kalau kita salah, kita mengaku.
Kalau taknak mengaku skarang pun, esok-esok di SANA kita kena mengaku jugak.