2012-01-25

Syurga...????

Dulu kan aku ada cerita pasal kawan aku yang diceraikan sebab laki dia kata dia membebankan sebab tak bekerja kan?
Aku ingatkan itu je satu-satunya trajedi buah epal yang aku jumpa.
Rupanya ada lagi okkkkkkkkkkkkkkkk.

Kali ni dari reader blog ni jugak.
Of cos aku takleh bagitau siapa.
Eh tapi aku pun tak kenal sape sebenarnya, dia just hantar email luahkan apa yang terbuku di hati. Kesian aku tengok budak tu. Kalau dari jalan cerita yang di ceritakan, lebih kurang macam kes kawan aku tu la jugak. Cumanya dia ni Tuhan masih bukakan pintu rezeki untuk dia carik duit but still tak dapat puaskan hati suami.

Aku macam letihhhhhhhhhhhhhhhh baca kes-kes macam ni.
Oh, bukan letih baca luahan perasan dari reader ye, bukan.
Tapi letih sebab kenapa la jantan-jantan macam ni dibiarkan hidup berleluasa?? Dah la hidup dengan senang hati pulak tu. Apesal dorang ni macam takde hati perut?

This reader ni bukan tak bekerja, dia bekerja.
Dia buat marketing, tapi marketing apa aku tak tau la. Dia tak cerita pun.
Dia kata sepanjang 8 tahun keje marketing, satu sen komisyen sales pun dia tak merasa untuk diri sendiri. Semuanya dibagi pada suami.
Dia kata duit gaji memang dia bagi semua kat laki sebab dia cakap gaji dia tak banyak mana pun. Lepas tolak KWSP, duit kereta yang dia pakai, pinjaman pelajaran, ASB, Tabung Haji, insurans segala, ada la sikit-sikit tinggal untuk bantu-bantu suami.So dia malas nak berkira sangat, Jadi dia mengharapkan duit komisyen la untuk tambah-tambah buat diri sendiri.

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
Dia kata dia terkilan bila everytime dapat komisyen, suami dia nak pegang the money atas alasan duit gaji masing-masing adelah untuk tampung perbelanjaan harian. So duit komisyen ni duit untuk DIORANG jalan-jalan, nak shopping, bla bla bla.

Apakepundek la jantan macam ni (sorry ye dik, ini sumpahan general. Bukan nak memaki laki adik).
Seriessssssssssssssssssssly kenapa kau nak melancong and bershopping guna duit komisyen bini kau yang takde sangkut-paut dengan kau pun??? Oklah, to be fair to si suami, nak melancong bini pun contribute sikit. Ok, fine. Tapi kau melancong tetiap bulan ke???

Yang kau pulak sibuk dengan duit komisyen dia pehal??
Kau ke yang drive hantar dia ke sana ke sini buat sales??
Kau ke yang tebalkan muka pi promote barang kat customer?
Kau ke yang pi outstation hujung dunia nak cari sale?
Kau ke yang stay back kat ofis nak siapkan tender??

Kamonnnnnnnnnnnnnnnn!!!!
Jangan jadi cilakabanat okkkkk.


Aku tak tau pulak rupanya ramai lelaki yang kawen dengan harapan belanja rumah esok semua 50 : 50.
Tolong jadi jantan sebenar-benar jantan boleh tak??
Kalau aku la jadi laki, aku tak sampai hati nak peras duit bini aku (weh terasa macam pengkid pulak kejap) sampai macam tu sekali. Dah bagus la bini kau nak bayar bil-bil and duit kereta dia tak harapkan kau. Ada orang lain, nak isi minyak kereta pun mintak duit laki ok?

Of cos isteri pun janganlah melampau sangat semua suruh laki tanggung tapi yang si laki pun janganlah sialpalis sangat. Mentang-mentang bini kau bekerja, sedap anak tekak kau ambik peluang nak feeling-feeling kaya dengan duit sumbangan bini. Even duit isteri tu tak mampu nak meng-kayakan kau, at least apa yang dia bantu tu sikit sebanyak ringan jugak la beban kau kan.

Some lelaki aku tau, dia rasa mentang-mentang dia bayar bil yang tinggi-tinggi, bil yang rendah-rendah like RM100-200 tu ko pandang pelekeh je. That's why bila bini ada duit extra, dia cekau siap-siap sebab dia merasakan dia bayar expenses rumah lebih dari bini, so bila ada duit lebih ni, adelah habuan dia. Bini kira macam berhutang la kat dia sebab tu kena return the money.
Tuiiiiiiiiiiiiiiii.

RM100-200 pun duit okkkk. Aku ni, kalau bini aku (again, terasa diri macam pengkid) cakap "Bang, saya dah bayarkan bil letrik RM200", sikit punya lega keeeeeeeeeeeeeeeee. At least RM200 tu boleh la buat benda lain kan.

Adoilaaaaa....please la ok suami-suami sekalian (yang tergolong dalam golongan makan duit bini ni saje), tolong paham sikit tanggungjawab tu. Mentang-mentang syurga kat tapak kaki kau, kau guna kuasa veto.
Nak makan mintak bini buatkan.

Nak air mintak bini bancuhkan.Nak duit mintak.
Nak pepek mintak.
Tak dapat, kau lempang.

Agak-agak la kot ye pun syurga tu kau pegang.

Kalau sampai ke duit bini pun kau mintak, tu bukan suami namanya.
Tu namanya gigolo.

Gigolo je yang mintak duit perempuan.