2011-12-09

Jual kemain mahal, sedap tak jugak.

Semalam aku brunch dengan Mak Aji and Pak Aji kat Kompleks PKNS Bangi.
Pak Aji ajak makan kat food court sebab dia nak makan lempeng kelapa cecah sardin.
Aku pun suka gak makan kat food court tu sebab ada satu gerai ni kueytiaw dia marvelles!

Ada satu kedai tu jual lauk-pauk.
Aku bajet pasni kang aku nak pi tempat customer lak, memang tak dan nak balik masak for lunch. So aku plan nak bungkus je lauk sikit.
Aku main sumbat je lauk sambal tempe (Jawa katakan) and togeh goreng. Pastu nampak sotong goreng kunyit.


Nampak tu the sotongs?
Ada la besar jari telunjuk aku ni. Jari telunjuk aku panjang dia 5.5cm je (sebab gemuk, so jari pun pendek-pendek je).

Sotong tu sekor RM2.
Boleh?

Aku rasa kalau takat besar jari telunjuk aku ni, kalau perempuan makan cuma 2 kali gigit je. Kalau laki makan mau sekali telan je habis. And kau jual RM2 sekor?????
Cekik darah gila!
Sotong goreng kunyit je pun. Apa yang mahal sangat?
Kau import kunyit khas dari Sweden ke apa yang mahal sangat ni?
Gila tak lojik.
Pastu budak tu cakap kalau yang kecik-kecik (kepala sotong) sekor seringgit.
Berbaloi tak aku makan nasik sepinggan dengan takat sotong sekor nak jimat punya pasal?
Plisss la.
Kalau setakat sotong besar kote Redza pun dah RM2, baik aku goreng telor je.

Terus aku tak jadi beli sotong, aku beli telur masin je.
Bali rumah goreng ayam.
Lagi sedap nak mampos.

Pak Aji kata gerai tu memang cekik darah sikit.
Aku beli lauk sambal tempe and sayur togeh tu pun dah RM8.20.
Sayur je kottttttt.
Patut la time aku bayar tu dia takde duit tukar.
Aku tengok dalam laci dia ada satu duit RM10 and a few duit RM1.
gerai yang aku beli lempeng kelapa untuk Mak Aji tu, bergulung-gulung duit dia dalam laci.
Tu la kau kan? Jual mahal lagi. Sape nak beli?

Aku tak paham orang yang jual makanan mahal-mahal.
Dah la kedai pun kat food court je.
Pastu bila customer datang, kita pulak kena panggil dia.
Dia elok je membusykan diri macamkan tak nampak aku tertonggok ke depan ni.
Malas aku melayan orang kerek berniaga.
Macam la bisnes kau tu besar sangat nak kerek-merek segala dengan customer.
Bila kita tanya harga, jawab pun mengeluh-ngeluh.
Ntah apa-apa.
Baik aku makan kat mamak.
Mamak tu macamana la tak maju.
Kita masuk-masuk je kedai dia, dia dah carikkan kita seat. Takyah kau nak terjenguk-jenguk kepala carik dia. Service cepat. Makanan boleh tahan.
Kedai semalam aku pergi tu, by the time petang je, lauk-pauk aku semua dah basi.
Lagi nak jual mahal-mahal.