2011-10-15

Jangan biadap

Heran betul aku dengan manusia sekarang, lebih-lebih lagi "bijak pandai" kat Malaysia ni yang suka memaki hamun orang yang kau sendiri tak kenal.
Kenal tu memang la kenal.
Tapi kenal yang macamana?
Setakat kenal 80% melalui media, 10% dari cakap-cakap orang dan 10% lagi assumption sendiri.
Kenal sangat ke kau?

Semalam kat Twitter aku nampak tweet sorang manusia yang "paling bijak di dunia" tetapi ada kemungkinan juga paling bacul, yang secara terang-terangan mention kat PM Najib sesuatu yang pada aku sangat biadap!

Tapi aku percaya orang-orang "terlebih bijak" ni semuanya spesis berani kat blakang je. Kalau kena tindakan tatatertib konfem menggelupur punya. Tak berani mana pun. Biasa la kan, orang yang kecoh lebih ni kebanyakkannya haprak. Dah banyak sangat dah aku jumpa spesis macam ni. Kalau kat blakang tu kemain lagi, memang dia je la otai. Takyah panggil polis bagai la, cuba troll je dia, konfem delete akaun Twitter.

Kalau kau benar-benar kenal orang tu luar dan dalam, lain cerita beb.
Just like kau marah adik-adik kau, anak sedara kau. Tu lain. Tu sebab kau kenal dorang in person.

Benda ni fundamental.
Lojik.
Kalau kau tak kenal orang, kau main serbu je ke nak maki hamun orang tu?
Bangang gila kau kan?
Tapi tak tau la kan kalau mak bapak kau ajar kau jadi kurang ajar.

Selamba je dia mention kat PM "bla bla bla bla bla bodoh!"

Kalau kau benci sangat pun dengan dia, kalau tak respect dia sebagai PM pun, tak boleh ke kau hormat dia sebagai orang tua? Mak bapak kau tak ajar kau eh?
Nak tunjuk hebat dengan followers la nih. Berani maki PM.
Nak jadi hero pun biarlah hero yang pakai kepala otak bai. Bukan pakai kepala pelir.

Memang kita berhak bersuara.
Kau nak kutuk, nak hamun, nak perli, nak membangang-kan orang silakan.
Tapi buat la secara bijak.
Bukak blog sendiri.
Ha, maki hamun la puas-puas kat situ. Takde saper nak marah. Itu ruangan kau. Sila gunakan ruangan kau untuk memaki dia sebaik-baiknya.

Tapi tindakan kau go direct to him, yang kau sendiri pun tak pernah kenal, tau-tau kau maki dia, itu namanya bukan bodoh tapi hilang akal!

Bila aku sound budak tu supaya beradap sikit, dia reply balik 'Kalau dah cakap baik-baik pun tak dengar, memang cakap kasar je la jawabnya'

Oh, kalau mak bapak kau tak dengar cakap kau, kau maki dorang jugak la?

Ehhhhh.
Mak bapak tu lainnnnnn.
Yang tu darah daginggggg.
Lagipun dia yang melahir dan membesarkan kitaaaa.
Haruslah hormat.


Kalau macam tu boleh la aku maki hamun bapak kau kan?
Sebab takde sangkut-paut dengan aku pun.

Agak-agak kau duduk diam tak kalau aku memukipantatkan makbapak kau?

Pastu ada satu lagi manusia "bijak" tetiba je melencong dari apa yang aku tweet tu.
Ni bangsa nak tunjuk pandai jugak la ni.

"Habis kalau cakap ulamak yang belajar agama tu dia taknak ikut, bla bla bla...."

Relevan???
Ada kaitan??

Sebenarnya aku bercakap pasal apa tadi?

Aku ni bercakap pasal "hormat orang tua, kalau pun tak hormat dia sebagai pemimpin", kan?

Ade sangkut-paut ke dengan "cakap ulamak dia taknak ikut?"??
Plis somebody tell meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!
Kalau dia tak ikut cakap ulamak pun aku berani kerat jari dia tak go direct to that ulamak 'Hey orang tua, aku taknak ikut apa kau cakap la bangsat!'

Ada?
Takde!

Kalau setakat tak bersetuju dengan pandangan sesetengah pihak tu, semua orang pernah buat. Tapi rasanya tak perlu la nak pergi direct kat orang tu maki hamun bagai.

Ni la dia kan?
Taknak mengaku dia dah buat salah, pergi bukak topik lain.
Sorry ye, aku tak layan politik.
Aku membincangkan soal adab!
Bodoh!

Benda yang aku mintak simple je.

Kau tak kenal orang, kau hanya boleh buat seribu assumption.
Silakan mengumpat sesedap rasa.
Dosa tanggung sendiri.

Tapi kalau kau dah la tak kenal orang tu, kau tak tau hujung pangkal apa yang dia buat pun, tau-tau kau nak sound dia direct.
Akai ada???
Series tak paham mana kau dapat gene-gene bodoh ni.



Bukan aku mintak kau suka pun Najib tu. Kau ingat aku buat entry ni sebab aku suka dia ke?
Manusia mana pernah sentiasa suka apa yang orang lain buat?
Alangkan dengan adik-beradik pun ada yang berdengki khianat, inikan pulak dengan orang luar.
Apetah lagi dengan orang yang kita memang sah-sah tak suka.
But plis, hormat sikit.
Dia orang tua.