2011-10-10

Dasar lemb....

Selasa lepas aku terima fax dari Pusat Mel and Kurier KLIA Sepang, ada barang from US sampai. Memang selalunya gini la pun, aku akan fax balik surat perlantikan kuasa tu pada Pos Laju untuk release barang dari kastam and aku akan collect kat Pos Laju Shah Alam.

Bila aku dah fax, aku call untuk confirmkan if dorang dapat fax tu.
Tapi aku call-call tak pernah la dapat bercakap dengamn manusia. Asik la bercakap dengan robot. Tak paham apesal "Sorry, all our officers are busy. Please leave your name, contact number and pos ID. We will contact you later"

Siapalis la kau nak dia return balik call kau kan.

Imagine, dari Selasa sampai Sabtu baru-baru (Sabtu lepas ni minggu kedua dah, so KONFEM dorang keje), toksah berangan la nak suruh dorang angkat kan, maklum la busy. Tak angkat tu satu hal. Tak return call tu yang aku marah sangat. Kalau kau rasa memang kau takkan call balik, tak payah la nak suruh customer tinggalkan pesan segala. Company lain buat, kau pun nak buat gak. Kalau sabit nak ikut trend semasa, tak payah!!!

Sabtu lepas memang aku dah max punya hangin.
Aku call Pos Laju Shah Alam nak tanya ada tak package aku sampai kat PPL sana. Ni pun satu hal gak musibat. Memang payah gila nak berangkat. Kata customer service, mana meruyup semua OFFICERnya??
Oh ye la.
Nama pun OFFICER.
Mana nak buat keje angkat telipon ye tak?

Ptuiiiiiiiiiiiiiii!

Aku call customer service.
Dia check kejap and bagitau barang aku masih ada kat sana.

"Maybe fax Cik tu dorang tak dapat kot"

Ye la, sebab tu la aku call nak konfemkan dapat ke tak fax tapi sampai nak terbenam keypad phone aku pun call tak berangkat-angkat.

Terus aku siap, zasssss gi Kastam.
Sampai kat office Pos Laju, aik???
Takde customer pun???
Apa yang busynya?

Aku try call kat depan-depan kaunter tu jugak.
Haram!
Satu bunyik telefon pun takde.
Alih-alih suara mesin "Please leave your bla bla bla..."

Pantat kau lah.

Yang ada, ni...


Pakai phone ofis, bergayut ngan mak kat kampung cerita pasal kenduri la, apa la.
Helo??
Kau takde rasa segan ke tebiat kau ni customer tengok?
Kot ye pun la (bersangka baik), mak kau yang call, perlu ke kau tunjuk yang kau tengah bersembang dengan bercakap sekuat-kuat ada biar satu opis dengar kau bergayut dengan mak? Kau ingat kau sorang je ada mak?

Dari start aku sampai, aku tunggu dorang keluarkan surat untuk aku bayar kat kastam, sampai aku keluar dari bilik tu, pompuan ni tak abis-abis bergayut.

Ada sorang lagi jantan tengah duduk menaip apa ntah. Tengah buat keje la kot.

Yang aku persoalkan tu, apesal takde bunyik telifon?
Mana customer servicenya???

Nombor yang ada kat surat perlantikan yang diorang fax kat aku tu : 03-87773680.

Tetiba aku tengok nombor yang dorang advertise kat kaunter no : 03- 87773777.

Bangkai tak?

Aku try call nombor yang kedua ni gak, takde orang jawab pun.
Manjang je "will call you back later".

Nama pun later.
Memang late la sampai ke sudah.

Before aku keluar, aku tanya budak perempuan yang ambikkan package aku


Aku : Dik, nombor ofis Pos Laju kat sini sebenarnya berapa? Saya call nombor kat surat kuasa tu asiklah pegi ke system.


Budak : Nombor kita ada banyak, Kak. Maybe ramai sangat yang call kot tu yang customer service tak dapat angkat.


Aku : Saya call dari Selasa, tinggalkan contact no, takde orang return call pun? Tu yang saya datang ambik sendiri. Ofis takde customer pun?


Budak : Err...

Aku terus blah.
Malas nak dengar apa pun explanation kau sebab berdasarkan apa yang aku tengok dengan mata sendiri, aku tak faham kat mana BUSY-nya kau sampai tak boleh nak arrange package aku dihantar ke PPL Shah Alam. Bukan kau yang kena hantar pun. Kau arrange je, PPL Shah Alam yang akan collect.

Dasar lembab.
Keje nak senang.
Gaji nak banyak.
Bonus nak tiap-tiap tahun.

Tak payah la nak gunakan alasan 'gaji sikit, keje pun kena la slow'.
Sebab kau slow la maka kau dapat keje yang gaji sikit ni.

I'm done.