2011-07-18

Peratikan anak sendiri dulu



Lama gila aku tak merempan kat blog kan?
Ok, malam ni aku kena keluarkan habis keberempanan ni, kalau tak aku stress sampai esok pagi.

Tadi kan 'kawan baik' aku singgah. Nama pun singgah, so takde la lama. Alhamdulillah, syukur.
Asalnya dia tak keluar, duduk dalam kereta je sebab laki dia nak pass barang.
Sekali dia nampak aku kat lawn tolak stroller Rayyan, so dia pun keluar.

'Dah besar dah anak bujang u ni. Apesal dia putih eh?'

Dah bapak dia putih of cos la anak dia dapat tempias putih.
Takpayah la nak jaki anak aku putih anak kau hitam walaupun kau lagi cerah banding ngan aku tapi hakikatnya kau pun kategori hitam jugak. Aku hitam sikit je dari kau. Mungkin jugak Tuhan berkehendakkan anak-anak kau hitam supaya kau tak lebih berlagak.

Tapi rupanya kau bangsa tak sedar diri.
Tetap nak berlagak jugak.
Dah berlagak tu satu hal, berdengki dengan orang lak tu.

Kejap-kejap dia cuit pipi Rayyan 'Alaaa...putihnya dia niiiiii', cuit peha Rayyan 'Putih betul la anak you ni'.

Kau nak cakap apa sebenarnya?
Kalau nak cakap aku hitam, silakan.
Sikit aku tak heran. Bukan kau sorang cakap aku hitam. Tak jadi kudis pun.
Yang aku heran tu, tukang cakap tu putih sangat ke pun.
Nak aje aku letak gamba dia yang 'putih melekit' tu kat sini.

Pastu Rayyan letak kaki atas palang depan stroller tu (aku pu tak tau apa nak panggil bendalah ni). Dia cakap 'Eh Diana, you kena perati-peratikan anak you ni esok'.

Aku macam blur jap, 'Apesal?'.

'Ni anak you ni kecik-kecik duduk dalam stroller letak kaki kat atas palang, ni petanda orang sombong esok besar ni! You kena ajar dia turunkan kaki. Esok dia terbiasa buat kat rumah orang letak kaki kat atas'.

Gila ke apa dia ni?
Anak aku tu baru 8 bulan la bangang.
Apa sangat budak 8 bulan tau?
Tu anak kau yang umur 8 tahun tu ko tengokkkan sikit. Dah macam pelesit je bertempik-tempik dalam kereta.

Kalau ye pun 'kata orang tua-tua' macam tu, perlu ke ko beria-ia warned aku macamkan anak aku besar esok bawak masalah besar?
Habis yang anak kau bersilat atas sofa, atas katil bilik aku tu semua esok besar jadi apa? Penyangak?

Dalam pada dia mintak aku 'perati-peratikan' anak aku tu, dia sikit tak sedar yang anak-anak dia tengah bertempik dalam kereta, hiruk-pikuk tengah-tengah Maghrib. Sikit dia tak suruh anak-anak dia senyap. Sibuk lak nak nasihatkan aku.

Aku dah serba salah apesal si mak bapak ni tak suruh anak dia senyap sikit. Kau pekak ke apa. Aku ni ada jiran. Malu la aku dengan jiran tetangga senja-senja macam ni ada batak datang rumah aku kan. Last-last tak tahan aku sound anak dia tapi dengan nada yang menasihati la. I mean 'menasihati'.

'Jangan cakap kuat-kuat. Senja-senja ni tak boleh bising-bising, nanti jadi setan'.

Berubah kejap muka pompuan ni. Sentap kau kan.
Ada aku kesah?

Kau cakap orang pandai kan?
Kau ingat kau sorang je tau bercakap?