2011-07-05

Main masak-masak


Semalam buat pertama kalinya dalam tempoh 5 tahun aku buat balik cookies resepi terpendam aku. Jenuh jugak la panjat kerusi carik mana aku campak alat-alat buat kuih aku.
Lepas jumpa, basuh-basuh semua dan kita mulakan!!!!!!!!!




Aku adelah manusia yang suka gunakan tangan dalam kebanyakkan urusan. Jadi part menggodak adunan ni memang aku akan guna tangan. Tak kisah la adunan tu lembik ke, keras ke, tangan jugak yang best. Terasa gila baikk punya sebati.

Same goes to buat cekodok, gaul pisang dalam tepung beras and all, lagi best guna tangan.
Maybe ada yang kata 'Hek eleh, biasa la. Semorang guna tangan'.
Not all ye, Puan-puan.
Aku pernah ada pengalaman ke dapur dengan wannabes yang beli barang nak buat kek kemain lagi. Nak butter yang paling mahal. Alasannya kek lagi sedap. Ok, fine. Aku agree statement tu.
Gula castor taknak beli yang timbang kilo, nak beli yang dalam pek ber-brand. Telur pun nak yang omega-omega.
Beli loyang tak agak-agak, nak yang tak melekat la, tak melekit la. Tapi kek kau bantat jugak aku tengok. Padahal nak buat kek marble je. Hampas.
Dulu ada member aku ajar aku cara nak buat pisang goreng bermadu. Padahal nak gelek-gelekkan pisang dalam tepung beras je kan, apa la salahnya ko guna tangan je. Aku tak paham kenapa mati-mati dia nak guna penyepit. Kebetulan tak jumpa penyepit masa tu. Nak tunggu dia geledah semua laci cari penyepit, aku rasa kalau kasik aku goreng pisang tu dah selesai dah pun.
Selain dari guna tangan untuk buat kuih, makan spageti pun aku guna tangan. Baiklah, yang ni memang kampung. Jangan contohi saya.

Makan nasik apetah lagi.
Memang tak suai je rasa kalau makan nasik guna sudu garfu.
Aku ni pulak bangsa kalau pakai sudu garfu memang agak me-nyakai. Bising gila macam bertukang. Sebab tu kalau makan kat hotel aku macam adoiyaiiiiiiii. Boleh je kalau nak selamba masuk washroom and basuh tangan tapi bak kata Mak Aji 'Kau boleh tak jangan bawak pe'el Jawa kau kat sini?'.
Sian aku kan?
Jadi Jawa pun salah.
Balik-balik Jawa jugak yang kena kondem.

Macam En Wan takleh.
Nasik putih je dia boleh makan guna tangan, selain dari tu MESTI guna sudu. Kalau takde sudu, dia carik garpu. Takde garpu, dia carik chopstick. Kalau takde sangattttt, dia rela makan burger.
Barat sangat kau kan, makan nasik dagang nak bersudu bagai.
Tapi sleng tetap bunyi Ganu.



Who says anak jantan takleh diharap tolong omak kat dapur??

Ni tengok ni, aku dah kerah dia tolong aku buat cookies.
Walaupun tolong tepekkan choc chip, jadiklaaaaaaa. Janji kau tolong. Yang nak makan pun kau kan.

Redza ni kalau bab-bab menyibuk kat dapur memang dia la orangnya.
Cukup suka kalau aku suruh ambikkan telur, kacaukan lauk. Nak lagi kalau aku kasik dia pegang pisau ngan gunting, kemain lajuuuuu lagi. Cuba kalau aku suruh ambik buku skolah. Kalau boleh merangkak, memang dia akan merangkak ambik buku tu. Memang liat!
Dulu kalau buat cookies, yang tukang cucukkan choc chip harusla Ima. Pastu nanti dia gebang dia yang buat.
Tapi selalunya cookies ni banyak mana pun adunan aku buat, tiba waktu raya tetap tinggal sebalang je. Lepas berbuka, makan 6-7 keping. Lepas sahur kang makan lagi 6-7 keping. Ujung-ujung kan, balang raya Mak Aji penuh ngan kerepek je. Kuih semua gone.


Cookies sedang mengalami tumbesaran.


Lambakkan cookies atas suratkhabar.
Kasi sejuk dulu baru boleh masuk dalam balang.


Satu adunan = 1 balang besar setinggi 30cm :).


Siap!!
Makan la korang anak-beranak puas-puas.
Kalau tak, kejap-kejap kena beli Chipsmore.
Ha, ni makan omak kau dah buatkan.
Makan sampai muntah.

Dulu kan zaman anak dara, time nak raya je inilah kuih kemestian.
Kawan-kawan Mak Aji, sedara-mara mesti akan cari kuih ni dulu. Dah jadi trademark.

Masa buat cookies ni semalam teringat zaman-zaman kena kerah buat kuih raya.
Mak Aji kan, memang tak pernah buat kuih raya.
Aku pun tak galakkan dia buat sebab dia kalau buat kuih raya, satu rumah stress.
Asal dia perap adunan tak kena gaya je, konfem dia mengamuk.
Bukan mengamuk dengan sesaper pun, dengan bekas kuih tu jugak. Loyang terlupa nak sapu butter pun dia mengamuk. Padahal dia je yang sorang-sorang buat, orang lain sikit tak kacau.

Bila aku start naik Form 1, aku dah cuba-cuba menyemakkan diri kat dapur time nak raya. Aku take over tugas buat kuih raya.

Selalunya, aku buat kuih hujung minggu.
Lepas sahur je, aku akan terus siap-siapkan bahan and straight buat 2 jenis biskut sekaligus. Selalunya setiap biskut aku buat 4 adunan terus.
Sampai kul 12tghri selalunya kuih-kuih aku dah siap susun dalam balang.

Kuih siap maka tugas aku untuk hari itu pun selesaiiii.
Mak Aji akan take over dapur pulak untuk get ready masak for berbuka.

Tapi aku cakap kau, buat kuih ni haus okkk. Maybe sebab ko kejap-kejap bukak tutup pven so the heat buatkan ko rasa sangatttttttttt haus. Dah la peti ais sebelah oven je. Kang ada yang silap bukak kang.
So this Ramadhan, aku plan nak buat balik cookies aku just like dulu-dulu. Bangun sahur, lepas sahur terus buat kuih raya. Sehari, 2 jenis. *wink*

Tapi mungkin aku perlukan sedikit kelonggaran buat kuih puasa kali ni.

......buat kuih masa time period.