2010-06-24

Tebiat



Aku ni berusaha sangatttttlah untuk taknak marah-marah time mengandung tapi balik-balik aku marah jugak. Dari aku simpan dalam hati sampai bengkak-bengkak dada baik aku sembur.


1. Call

Telefon berdering-dering sampai lima nam kali tapi takde sorang pun willing nak angkat. Masing-masing perasan bos. Apesal nak kena suruh orang bawahan angkat? Kau pun makan gaji jugak. Bukannya kompeni kau okkk, so sila jangan perasan bos.

Boleh pulak bila phone bunyik sampai deringan ke-enam, kau menjerit "CALLLLLLLLLLLLLLLLLL!!!!!".

Apesal certain manusia susah nak angkat call as if call tu bukan untuk dia? Kalau bukan untuk kau pun, tak boleh ke kau tolong angkat? Kalau untuk orang lain, bukannya kau kena usung phone tu bawak ke meja orang tu. Transfer je sudah la. Ni takkk. Sanggup dia menjerit suruh orang lain angkat. Last-last call tu sebenarnya untuk kau.

Ni semua bangsa belagak bos. Pantang pangkat tinggi sikit je dah tak perlu angkat call, nak fotostat selai kertas pun suruh ofis boy, nak fax dokumen pun suruh kerani, ada yang lagi cilaka banat siap chartered kerani masuk bilik dia everytime before pi lunch untuk ambik order dia nak tapau.

Bagi aku, kau bos ke, kau bukan bos ke, every call yang masuk is a potential business. Call takleh berdering lebih dari 3 kali. Masuk kali ke-empat, dia akan direct masuk ke henfon aku. Masa tu aku tau la kan, punya la ramainya "bos" kat opis tu. Tapi tu la kan, maybe dorang rasa ohhh, aku just makan gaji. Gaji aku tak termasuk angkatkan call orang. Lagipun ni bukan bisnes aku. Kau punya bisnes, kau la yang angkat.


2. Presumption

Lagi satu kepantangan aku (aku ni banyak sangat pantang eh?), especially kalau dalam meeting, ada orang bagitau tentang satu issue penting tapi issue tu tak lengkap. Contohnya :

A : One of our customer said that the sequencing result was 'almost complete'. He wants 'complete result'.

B : What did he mean by complete result?

A : I think he wants full sequencing.


I THINK.

Dah terang-terang kau berurusan dengan customer tu, apesal kau mesti THINK? Apesal suka sangat buat presumption? Apa kau tak boleh tanya terus ke dengan customer tu apa sebenarnya yang dia nak?

Ni semua bukan apa, nak tunjuk kat customer yang ko terer tau semua benda!


Lagi satu kalau angkat call.

A : Tadi Dokter from USM call.

B : Dia nak apa?

A : Saya rasa dia nak tanya pasal result 16S rRNA dia kot.


Saya RASA.

Padahal kau boleh tanya je terus kan?
Yang kau nak rasa-rasa nape lah??

Aku RASA nak bagi pelempang je!


3. Impress

Kalau kau tak dianugerahkan dengan keupayaan untuk mengingat, sila rajinkan tangan untuk menulis. Jadi, takde la aku cop kau sebagai pelupa. Ini takkk. Bila aku bagi arahan, kau angguk macam nak tercabut kepala. Macamkan paham sangat. Bila aku tanya balik, 'Errr...kit yang pertama tu letak kat minus 70C. Eh. Minus 20 ye? Ke minus 70?'

Aku paham.
Aku pernah jadi orang bawahan, so aku tau macamana perasaannya nak meng-impress bos.
Tapi tolonglah impresskan bos dengan secara bijaksana.
Mana-mana bos takkan impress kalau kau hanya boleh mengingat arahan tapi tak menjalankan arahan tu dengan baik. So, kalau kau perlu menulis setiap bijik butir arahan yang aku bagi pun, aku tak kisah. Janji buat keje kau, keje siap dengan cemerlang. Itu yang penting. Kau bukannya keje kat TGIF kena ingat order customer without tulis.


4. Tealady

Kalau ada visitor datang selalunya receptionist akan buatkan air. Tu memang dah ada dalam job scope dia, so kau jangan banyak songeh.
Sometimes, bila receptionist takde, kita terpaksa mintak tolong orang lain.

A : Nanti tolong buatkan air untuk I ngan Paul. Hantar kat bilik I, ye? Thanks.

So 'orang lain' ni boleh pulak mengarah orang lain yang of cos lagi rendah jawatan dari dia untuk buatkan air tu.

Kalau aku boleh buat, memang aku sendiri masuk pantry buatkan air.
Tapi not nice okkk nak tinggalkan visitor melengung sorang-sorang, so that's why aku mintak tolong kau. Dan kau sebagai PEREMPUAN yang sepatutnya takde masalah takat nak buat teh O, apesal kau mesti arahkan orang lain? Kau tak penah masuk dapur ke? Tak reti buat air? Or nak jaga status?


5. Task

Dalam mana-mana private kompeni (kerajaan aku tak tau), mesti ada general email address. Ussually semua incoming emails, especially enquiries, orang akan hantar ke general email ni. Unless kau dah ada customer yang betul-betul kenal kau, dia akan hantar email direct ke email address kau.

Selalunya, email from customer ni akan berbunyi :

Dear Sales,

Or

To Whom It May Concern,



Tapikannnnn, email tu akan bertapa kat folder tu for at least 2 days, takde orang attend pun.
Semua rasa bukan tanggungjawab dia.

Aku pun tak paham apa kena dengan sales zaman sekarang.
Dah terang-terang orang tu request kau sumthing, kau boleh taknak reply????
Kau tak terfikir ke kalau request tu bertukar jadi confirm order satu hari nanti?
Bukan kau ke yang akan dapat komisyen?
Akai ada???

Zaman aku keje ngan orang dulu (skarang keje dengan beruk kah?), aku paling suka check INFO Folder. Asal ada request masuk je (kalau aku takde keje nak buat), aku akan jerit 'Ada sesaper handle request bla bla bla ni tak?' Takde kalu, aku ambik!'.

Bunyik memang macam tamak.
Tapi sendiri boleh pikir la kan.
Bukan kau potong jalan orang pun. Kau dah tanya, takde saper nak buat. So, ko buat lah.
Susah sangat ke?

Lagi satu, kalau email tu untuk colleague kau, tapi hari tu dia MC.
Every PC staff akan ada semua email folder kawan-kawan yang lain. Just in case kawan kau cuti lama ke, so kau boleh tolong checkkan email folder dia kot-kot ada urgent request.

Aku dulu cukup rajin checkkan email folder member-member kalau dorang cuti.
Siap buatkan quotation atas nama member lagi kalau ada request from their customer.
Memang la macam tak adil bunyiknya.
Kau buatkan keje member, initial quotation kau letak nama member, tak letak nama kau.
Bila deal tu confirm, kawan kau yang dapat komisyen. Kau dapat hampeh.
Tapiiiiiiiiiiiiiiii, ketahuilah, bos anda tidak bodoh okkk.
Dia pasti bagi kau kredit. Percayalah. Kalau dia tak bagi kau kredit pun, 'orang atas' dah ready nak bagi kau kredit, antara cepat ngan lambat je kau rasa.
Jadi, tolong jangan berkira dengan keje.
Cuma siapkan keje kau dulu baru buat keje orang lain.











p/s : aku terlepas show MJ 30th Anniversary. Sape ada DVD ni?