2010-06-09

Tak boleh tahan, mesti kuarkan jugak.



Time-time mengandung ni la, aku tetiba banyak benda nak diumpatkan, tapi coverrrrr.

Tapi takleh cover sangatlah, mana yang tak berapa hot tu aku terpaksa luahkan jugak. Kalau tak kepala aku berangin, migraine kang.

Camana eh, kita nak bagitau seseorang yang agak rapat dengan kita about tebiat dia yang kita takleh terima, tapi kita tak sampai hati nak bagitau. Actually bukan tak sampai hati, kalau ikut hati aku memang aku cakap je. Tapi sesetangah orang, bila kita sound, dia kata kita berkira bila dia mintak tolong. Aku pun tak tau tang mananya kita ni dituduh sebagai berkira.

1. Berkirakah aku kalau asik-asik aku je yang call kau? And kau pulak asik bagi mis-called. Dengan alasan takde kredit. Tapi ada hati nak pakai henfon. Henfon taknak kalah, manjang je bertukar ganti. Tapi bajet beli prepaid adelah RM10 sebulan. Apekelancau la misi kau ni?

2. Orang dok rumah sewa, kau pun sibuk nak duduk rumah sewa. Tapi duit kau hanya cukup-cukup nak buat bayar duit sewa rumah ngan duit kereta. Abis makan? Oh takpe, boleh makan rumah aku. Nak makan tu makan je la, ini takkkkk. Siap boleh tanya dulu hari ni apa menu. Kalau aku masak ikan, taknak. Boleh pulak tanya ‘Sotong takde?’. Aku bagi kau makan tapak kaki nak?


3. Keluar dari rumah dengan alasan nak berdikari. Konon la. Tapiiiiii, hujung minggu hantar sebeban baju kotor suruh aku basuhkan. Siap bagi arahan ‘Baju ni takyah gosok, baju ni gosokkan tapi jangan panas-panas sangat.’ Eh, cibainya kau. Boleh pulak tanya, baju apa yang aku hantar pegi dobi. Siap pesan tolong dry cleankan sekali baju dia. Bila aku tanya ‘Boleh. Mana duit?’. Terus sentap.

4. Kalau nak pinjam duit, cakap je la nak pinjam. Takyah la susah-payah create cerita kalau kau sendiri tak mampu nak menghabiskan jalan cerita kau dengan baik yang akhirnya terkantoi secara terang-terangan. Disebabkan aku pun dah malas nak dengar bagi perabis jalan cerita kau yang sangat tak menyedihkan tu, maka aku bagi la pinjam. Memula dia kata nak pinjam, bila aku cakap ‘Ok, aku kasik pinjam’. Tetiba dia reply ‘Nak kena bayar balik ke tak?’. Ada sesape boleh bagi aku tafsiran perkataan PINJAM?

5. Dah nama pun pinjam, of cos la kau kena bayar balik. Takkan tu pun aku nak kena ingatkan. Tapi jenis ni kira ok lagi la dari jenis yang bila kita kasik pinjam, dia reply ‘Ok, kalau aku ada duit nanti, aku bayar balik’. Kes macam ni, jawabnya sampai ke-sudah kau takkan dapat balik. Bila kau mintak, dia kata kau berkira ngan member. Kau ingat aku ni Baitulmal?? Agak-agak la weh kalau nak bermember pun.

6. Orang ajak makan sekali, kau taknak. Bila aku angkat bontot nak pi lunch je, ko pun hulurkan list untuk tapau dengan alasan hari ni migrain, tak larat nak keluar. Kirim?

Esok ada urgent call from customer so takleh keluar. Kirim?

Lusa ada report nak kena submit kat boss, so kalau keluar lunch takut tak sempat siap. Kirim?

Cuba kalau aku kata 'Jom lunch. Aku belanja'.

Kerat jari aku kalau dia tak ikut. Sumpah aku rasa nak lempang!