2009-09-08

Cikgu sains lah cikgu paling bizi!



Tadi aku ngan En Wan ambik half day off pm, gi buat settlement kat kitchen designer.
Masa kitorang sampai tu ada la sorang makcik ni (akak la kot), tengah sembang-sembang ngan one of the interior designer kat situ. Sembang memang tak boleh bla okk. Tapi yang aku pedih telinga tu bila berlagak nak cakap omputih. Tak kisah la kalau ko jenis cakap rojak. Aku pun rojak gak. Tapi dia ni jenis yang tergagap-gagap dan berterabur pastu siap ada pause-pause nak pikir apa benda eh perkataan ni lam omputih?? Lagi banyak 'aahhhh','errrr','ahhhhh' eh aku lempang jugak kang. Lembab nau nak bercakap. Ko belasah je la cakap melayu, apa susahnya. Dah terang-terang designer tu cakap melayu. Wadepak!

Tapi masa tu aku ngan En Wan purak-purak belek magazine je la. Sebab aku tau dia memang nak show offngan kitorang la kan. Saje cakap merepek-repek yang takde kena-mengena ngan topik design pun nak cakap jugak. Maklom le, orang berani mintak quotation kat designer, ni budak dua ekor ni entah-entah baru nak tanya-tanya harga kott.

Hak puiii.

Tapi itu tak berapa kisah sangat. Itu benda yang biasa kitorang lalui. Yang tak boleh bla sesangat-sangat bila dia kerek gilaaa. Sampai designer tu terpaksa potong cakap dia sebab aku rasa designer tu pun menahan darah je dari kuar kat telinga hidung segala.



Part 1

She : Budget I 100K. I nak you buat kitchen cabinet, wardrobe, hall, pagar.

Kepala hotak kau nak buat semua tu ngan budget 100K??
Dah la ko jumpa interior designer, apa kau ingat upah design tu RM100 hinggit??
3D drawing je dah berapa.

Idham, tolong calculate sket!!



Part 2

Designer : I memang boleh buat, cuma lepas ada baby, I limitkan kepada wardrobe dengan kitchen je.

She : Kalau you tak boleh buat, boleh tak you suggest kat I sesiapa yang boleh buat? Tapi frankly, walaupun I malay, tapi i tak suka keje malay. Diorang keje tak bagus la. Lagipun I suka moden.

Yeahh, look who's talking. Pakai baju kurung kain cotton ngan tudung kasa bawal lilit-lilit kat tengkuk and handbag tali panjang.

Moden lah sangatttttttttttt.

Aku bukan n ak kutuk orang bertudung or berbaju kurung ye, aku pun pakai baju kurung gak. Tudung je belum. Tunggu penampar Pak Aji sampai baru aku beli kot. Cuma yang aku nak hilite kat sini, kot ye pun nak kutuk orang moden ke tak moden, ko cermin la diri ko tu dulu.



Part 3

She : Eh, I taknak design macam ni. Yang ni semua tak payah, (conteng-conteng quotation). I nak you design yang simple-simple tapi biar nampak mahal and ekslusif.

Cakap je la ko nak yang murahhhhhhh.
Jangan la berlagak sangat weh.

Oh, maybe handbag dia yang tali panjang sangkut kat bahu tu mahalllll, tapi tak moden la kak. And baju cotton tu mungkin mahal tapi nampak tak eksklusif la okk?

Kannnnnn. Tak pepasal aku dah jadi shallow.


Part 4

She : You biasa ke buat rumah macam ni? Rumah I besar tau. 24 x 75.

Konfem!!

Konfem baru first time beli rumah.
24 x 75 pun dah pukul canang rumah dia besar gila.
Yang ko bercakap tu ngan interior designer okkk. Tak agak-agak. Ntah-ntah orang tu duk banglo. Ada hati nak berlagak.

Tapi yang best bila designer tu reply 'Rumah teres kita dah biasa buat'.

Adehhh, kalau aku la, terus aku salam designer tu and balik rumah kunci pintu jangan kuar sampai raya haji.



Part 5

She : Nanti you bagi quotation kat I, I kena decide. My husband suruh I decide. Dia memang bizi, semua dia suruh I buatkan. Dia pharmacist. I pun busy jugak. I am a teacher. Petang I ada buat tuition.

Eh, nak promote kelas tusyen ke kat sini?
Takpe ye, tima kasih. Takde saper nak hantar anak kat kau kalau cenggini rupanya.
Sumpah anak orang takde moral besar sok.



Part 6

Tapi statement paling bestttttt.

She : I memang busy. I cikgu sains tau, bukan cikgu pendidikan jasmani ke, pendidikan seni ke..


Ada cikgu PJ kat sini???





p/s : cikgu PJ aku dulu adelah cikgu sains okk. Tak kecoh pun bizi macam kau????