2009-05-19

Walaupun kulit novel gamba Kamal Adli, belum tentu hero dalam novel macam Kamal Adli jugak, mungkin macam kamal Hassan aje

Tajuk entry saya di atas adelah elaboration dari quote bahasa Inggeris 'Don't judge a book by it's cover'.
Sekian.

Tadi kan aku ada appointment ngan customer.
So, sementara nak tunggu customer tu lepak la jap kat tempat menunggu.

Ada la sorang pegawai ni (kot), aku pun malas nak tanya apa jawatan dia.
Memang dari before aku masuk dia dah memang dok kat situ.
So, aku pun bagi salam and duduk kat sofa.

Pastu dia pun mula la mukadimah apa benda ntah aku pun lupa sebab aku tengah gabra menghafal notes apa nak cakap ngan Pengarah jap lagi, akak ni sibuk lak ajak sembang.

Yang aku heran tu, terang-terang aku bagi salam and pakai baju kurung lagi.
Muka pun agak kedesaan hari ni sebab aku sakit perut so mood nak bermekap adelah kensel.

Dia boleh tak cakap melayu ngan aku, tapi bantai cakap omputih.

Ok la takpe.
Ko nak practisekan English ko ngan aku, aku layan je la.
Sebab aku tau surat-menyurat dan segala memo kat government agency pakai bahasa melayu, maybe dia nak praktikkan bahasa inggeris dia kot.
Maka kita husnulzan saja.

Memula tu biasa la kan, dari company mana, nama apa, carry produk apa, bla bla bla bla.

Cara tanya tu memang kerek la kan.
Tapi itu perkara biasa yang aku dah tempuh sejak 6 tahun lepas.
So, takpe, aku buat dek.
Jawab macam biasa tapi dalam hati aku memaki jugak la.

Pastu dia nak tunjuk terer ke apa ke aku pun tak tau.
Tetiba dia tanya 'Do you have electrophoresis buffer ?'

'Ada. How large is your fragments?'

'Huh? What fragments? I am looking for some buffer. Electrophoresis buffer. Running buffer'

La, betul la apa yang aku tanya.
Apehal ko nak tinggi suara ngan aku?

Belum sempat aku nak jawab 'Please polish your product knowledge before you come to see customer. Make sure you know what you sell'.

Whoaaaaaaaaaaa.
Berdesup darah arteri pulmonari aku dengar dia sound macam tu.
Pundekkkkkkkkkk punya makcik.

Apa tak betul ke apa aku soal dia?
Dia tanya pasal electrophoresis buffer kan?
Of course la aku akan tanya fragment yang dia nak separate tu, large ke tak so that aku leh suggest ko kena pakai TAE or TBE buffer.
Apa salah ke soalan aku?
Ke aku tanya kat orang yang salah?

Berlagak cam pandai tapi bangang.
Siap nak suruh aku polish product knowledge.
Aku polish satu badan ko ngan kapur barus baru ko tau.

Tapi takpela, ko lagi terer, sebab ko RESEARCHER.
Aku ni PENJUAL BARANG je.

Pastu dia up lagi soalan.

'What about real time PCR product, do you carry any?'

'Ada'

'What do you offer?'

'Anything to do dengan qPCR and qRT-PCR kita ada. A wide range of product, both consumables and equipments'.

This is ayat yang aku ajar kat budak-budak baru. Kalau tak familiar dengan product ko kena jawab macam ni. Jawapan selamat namanya.

Actually boleh je kalau aku nak list down semua product yang aku carry, tapi saje je aku nak bagi dia naikkan lagi tocang kerek dia. Seronok ok tengok tebiat orang yang suka tunjuk terer macam ni. Lagipun orang kerek camni ko jangan tunjuk terer sangat apetah lagi kalau ko ada big deal on the way, kasik close the deal dulu baru ko leh tembak dia.

'Wide range like?'

Pastu senyum-senyum.
Ni bukan senyum biasa tau.
Dia senyum macam nak kenakan aku.
Macam dia tau apa produk tu tapi saje nak test aku tau ke tak product real time tu apa.
Kimak kan?

Come on la cibai.
Kalau ko faham dengan jawapan aku, ko takkan tanya soalan general like 'Apa productnya?'

Dah terang-terang aku cakap wide range of qPCR and qRT-PCR.

Kalau ko faham konsep wide range tu, ko akan tanya direct 'You ada 2 step RT-PCR kit tak?
Or 'You ada real time machine 4 colours tak?

Kalau ikut hati, memang aku terus buat Basic PCR Training depan dia time-time tu jugak. Tapi sebab kepala aku masih boleh berfungsi, takpelah aku guna kepala je.
Kang kalau aku dah start guna hempedu aku untuk berfikir, ada pulak yang kena simbah ngan phosphoric acid kat situ.

Dia punya kerek memang tak boleh bla.
Sambil memerli aku sambil baca magazine tutup muka cam buruk sangat la muka aku ko taknak pandang.

Tengah-tengah aku 'polish product knowledge' aku depan dia, one of the pegawai kat situ panggil aku masuk bilik Pengarah.

'Diana, Puan ******** dah sampai, meh masuk bilik'.

To my surprise, makcik kerek tu pun join sekali.
Fuhhh, seb baik aku tak kerek ngan dia, ntah-ntah dia ni one of the committee yang akan evaluate proposal aku.

Dalam bilik Pengarah tu ada 4 orang join sekali.
Semua aku kenal, but this makcik.
Entah mana datang pun aku tak tau.

Masa presentation ni semua macam biasa la takde banyak soal (macam aku jugak la kalau dengar training, buat-buat paham je).

Tapi masa aku present tu aku pun agak konfius gak, apehal lak training ni about Basic PCR and Bioinformatics tapi makcik ni ada sekali?

Bukan dia dah advance pegi ke real time PCR ke?
Ye ye je tanya aku pasal real time PCR tadi.

Tapi kalau dia buat real time apekejadah dia mintak electrophoresis buffer?

Konfius sket di di situ.
Yang pastinya, kenapa dia nak join Basic PCR Training?

Then Pengarah cakap 'Since Cik Diana (cik okkkkk) akan conduct the training untuk kita so, saya harap you all boleh bagitau dia apa topik yang you all nak dia train selain dari topik-topik yang dia dah propose. ****** (nama makcik tu), you punya blood sample bila masuk?'

'Friday'

'Why don't you discussed dengan Cik Diana if she can help you with your DNA sample? Diana, this ******* (refer to that makcik) is currently doing PCR using DNA yang kita dah extract. I am not sure kenapa results tak consistent, maybe DNA dah lama sangat kot. And nanti you discussed dengan dia if you ada any kit untuk blood extraction, ok? Kit we all guna skarang tak suitable'


Kemain lagi tadi ko berlagak dengan aku.
Rupanya ko buat standard PCR je.
Tu pun DNA extraction.
Tak lepas lak tu.
Ada hati nak tunjuk bagus.

Dengan penuh sopan tapi nak tunjuk aku punya bagus pulak, aku reply Pengarah 'DNA is stable, not like RNA senang nak degrade. Maybe technical error kot. (Padahal aku nak cakap human error!!) Macam ni la, apa kata bagi saya DNA sampe tu sikit, saya try run PCR kat lab. Kalau dapat result, nanti saya bagi my protocol.'

DNA you dapat tu purity ok tak?
Even purity tak ok, sometimes boleh di-PCR-kan.
Tapi kalau tak boleh PCR, maknanya you kena extract baru la.

Tapi aku tak la tanya dia tu, kang tak close lak deal aku.
Takpe, yang ni nanti aku hajar dia kat training sok.

Lepas half an hour bla bla bla lebih kurang, aku balik.

Elok je aku kuar bilik, makcik ni panggil aku.

'Eh, Cik Diana nak sample DNA sikit kan? Jom la masuk lab'

Ohhhh, boleh cakap melayu rupanya kau.
Aku ingatkan aku sorang je tau cakap melayu.

Nak mintak tolong aku runkan sample baru la manis mulut ko.
Kalau tak, level aku tadi macam kat bawah tapak kaki ko je.

Bila la manusia-manusia nak berubah jangan judge orang dari segi luarannya?

Sebab tittle ko researcher maka ko bijak.
Sebab tittle ko cikgu maka gaji ko kecik.
Sebab ko keje kilang maka secara otomatik jawatan ko adelah operator kilang.
Sebab ko bawak Alphard maka ko kaya. Kalau ko bayar cash takpela jugak, kalau hutang boleh jalan dahhh.

Bila la mentaliti macam ni nak berubah.
Serabut kepala aku layan orang macam ni.

Pastu aku pi lab lain nak deliver SYBR Green.
Aku memang tak suka gila masuk lab ni.
Sebab ada satu mamat ni suka benar nak malukan aku.
Nak kata menyakat tu boleh la kot, tapi aku tak suka okkkk.

Wah, cam pakar ok cara mamat ni.
Angkat vial SYBR Green kat lampu konon nak tengok benda ni elok ke tak. Macamkan produk aku tu ada virus selsema babi je gayanya.
Ko tak reti baca kat depan tu ada tulis shelf life???

Pastu nak test product knowledge aku.
Samada dia betul-betul nak test atau pun dia betul-betul tak tau.

'This is SYBR Green? But this is red!' pastu senyum-senyum.

'SYBR Green is not necessary green'

'Habis tu kenapa panggil SYBR Green?'

'Habis tu kalau cucur badak, dalam tu kena ada badak lah?'

Kan dah geram aku.

Pastu dia gelak-gelak.
Apa ko ingat aku buat lawak???