2007-08-06

Mana nak carik kipas yang ada kelajuan kuasa kuda?


Aku dah bukak website company kat Putrajaya tu. Setahun jagung pun tak sampai. Baru set up Sept 2006. Tapi apa salahnya kan? Mana la tau kot-kot lepas aku join diorang terus untung berlipatganda? Tak ke magic fuiyoo tu. Perah-saaannnnn.

Aku rasa kompeni aku sejak setahun kebelakangan ni makin semput dari segi management. Dulu kan aku ada story pasal satu minah HEAD-ache yang dapat jadik bos tapi sijil hapah pun tarak, pastu keje pun macam cilaka bodoh baru nak dapat first job tapi alih-alih dapat jawatan tinggi sebab menang Pertandingan Siapa Tiup Bontot Bos Paling Lama.

So this HEADache jadik Head of ************ unit. Konon unit dia ni akan monitor segala stock kuar masuk, ordering, correspond dengan principal bla bla bla. Tapi belum sampai sebulan, 70% of job scope dia tu jatuh atas division aku. Dengan alasan 'I banyak keje nak handle'.
Ok fine la, ko banyak keje. Takpe, kitorang buat keje ko. SHIT CLEARENCE.
Alih-alih, belum masuk bulan kedua, kuar pulak citer yang dia tak jadik head of that unit lagi. Jadik Sales Manager pulak.

Woitttttt???
Sales Manager division mana la pulak?
Setau aku manager ada dua orang je kat kompeni ni.

Aku pun tanya anak buah aku, dia manager division mana?

Anak buah aku cakap Equipment Division.

Aku : Lorrrr, abis HJY resign ke? Kena tendang?

TR : Tak la, HJY still lead equipment division.

Wohoooooooooooooooo!!!!!
Kalau macam tu, aku la yang kena tendang ni???????
Apsal aku buleh tak tau yang kerusi aku orang lain nak duduk pagi ni?

TR : Eh, bukan ambik post you, dia ada division lain.

FUCK!

Korang bayangkan, under Sales and Distribution Department ada 2 division. Satu is Equipment of Clinical and Life Science product dan satu lagi Consumables of Clinical and Life Science product. HJY lead bahagian equipment, aku lead bahagian consumables. So, we have only 2 managers here.

Apabila di suatu pagi yang bangsat, aku dah dengar cerita yang baghal ni naik jadik sales manager (sebenarnya bukan naik, tapi turun. Tapi dia rasa dia still kat atas lagi sebab ada tittle manager. Sah bodoh), bontot aku punya temperature sudah naik.

Apesal takde meeting, takde apa, tetiba ada satu lagi post manager? And ko ni manager division apa?

INDUSTRY DIVISION.

Aku pun buat muka terbangang-bangang.
Apa kejadahnya tetiba ada division INDUSTRY ni?

Setau aku kita cuma ada division EQUIPMENT (ALATAN MESIN) and CONSUMABLES (BAHAN KIMIA).
Tak kisah la customer ko keje kat Universiti ke, hospital ke, private lab ke, ladang ke, kilang ke, INDUSTRY ke, division kita cuma terbahagi kepada ALATAN MESIN and BAHAN KIMIA. Tak paham lagi ke? Aku dah cakap bahasa melayu ni.

Pong pang pong pang, baru kitorang tau yang dia ni sebenarnya (secara tak sedarnya) didowngradekan sebab tak perform. So, daripada HEAD turun jadik Manager. Tapi memandangkan yang jadik manager sekarang ni dulu junior dia, so tak rugged la nak keje bawah aku kan? So management pun secara otomatiknya buat satu division khas untuk dia yang tak significant lansung lansung lansung!!

Ok, takpe. Lantak ko. Aku bagi ko sebulan je, sure melingkup.
Yang kitorang heran tu, dah turun pangkat tu, brambosla hendaknya dari bilik ko, masuk la ke bilik kecik. Tapi dia stay lagi kat bilik HEAD tu sampai skang.

And HEAD yang replace post dia tu dah masuk dah last Friday, tapi duduk kat cubicle.
Apa kesssssss???

Management akan buatkan bilik baru untuk HEAD yang baru. Yang si baghal ni tetap akan duduk dalam bilik lama dia (bilik entitled utk HEAD)

Aku bukan la hingin sangat kat bilik ko. Takde de aku nak duduk kat kerusi yang ko dah kentut 45 kali tu. Tapi aku hangin apekah susuk yang kaldai ni pakai sampai big bos treat dia so special????

Atau adekah aku perlu memasang aircond kat bontot bos, kasik angin kuat sket?