2007-08-23

Bodoh ke aper?


Sejak aku pi jumpa mamat ni last 2 weeks, HP aku tetiap hari masuk nombor dia.
This mamat gila-gila offer aku keje ngan dia. Ok la, aku pun pi jumpa dia that day.

Ofis cun.
President dia somebody.
Environment sangat-sangat best, MOSTE pun tak sebest macam ni.
Post pulak memang line aku.
Takde yang tak best, semua macam OK.

Tapi bila aku letak value aku, dia cam tersentap sket.
Abis, dah ko tanya kan.
Macam aku tak perasan la muka ko yang tersentap tu lantasssss dia bagi alasan.

Dia kata dia takleh absorb aku lam kompeni ni sebab skang dia kata aku dah stabil. Company dia baru nak launch satu product dari projek IRPA. And aku akan jadi project leader untuk assignment ni. Since projek ni baru, dia takut kalau tak menjadi, aku akan demotivated and resign.

Sakit hatiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Ko beria-ia nak ambik aku, sepatutnya ko percaya aku boleh buat. Boleh ko kata 'takut tak menjadi'. Aku ada kat depan ko nih.

Kalau takut, takyah suruh aku datang. Ko buat sendiri.

Mamat ni CEO. Aku rasa President company ni kawan bapak dia. Sebab bapak dia pun Datuk-Datuk gak. Kalau ikut nama kat kad dia macam aku penah dengar je nama bapak dia ni.

Dia macam reluctant nak ambik aku sebab aku letak harga over sangat kot.
Sukati aku la.

Lepas aku buat muka tak berminat, dia pun buat satu plan.

Suruh aku keje underground.
Maknanya aku still keje kat company skang, tapi bila aku jumpa customer aku switch them to product company baru ni.
So unethical!!!

Dia ingat aku pelahap sangat nak duit lebih?
Memang la takde siapa yang gila nak tolak duit, tapi biar la ikut jalan yang betul. Aku ni dah la menambun dosa, takyah la ko susah-payah nak tambah lagi.

Bila aku cakap kalau nak aku, then commit.
Kalau taknak, aku memang tak buat keje-keje underground ni.

Aku ingat dia paham bahser. Rupanya tak.
Boleh pulak sms aku cakap, 'apa kata everytime you jumpa customer, I ikut, boleh I jumpa customer'.

Hoih!
Customer siapa ni? Customer aku ke kau?

Lojik tak, aku nak angkut dia sama everytime aku ada appointment ngan customer?
Aku jumpa nak discuss potential deal dengan kompeni aku. Ko pulak sibukkk nak join.

Semalam dia text aku, tapi aku ada seminar kat Sunway Pyramid.

Dia : I tau, u nak jadik biotech entrepenur kan? Organize by MBC. Takpe, I pun boleh guide. Bila u free?

Aku : Esok full dengan appointment. Lusa training.

Dia : Malam? --------- boleh terima akal tak?? Padahal resume aku terang-terang cakap aku ni berkeluarga. Malam of course la aku nak lepak umah. Anak aku nak menetek, paham!!!!

Aku : Malam takleh. Kena grounded.

Dia : Ala, ajak husband pun takpe. Nak kaya tak?

Ni la dia.
Tau nak kayaaaaaaaaaaaaa je.
Duit banyak, buat bisnes. Tapi apa produk yang ko nak bisneskan tu ko tak tau sepatah haram jadah. Tapi nak kaya.
Pastu ko sendiri tak yakin dengan bisnes sendiri.
Tak yakin kalau orang bawah boleh buat keje.

Kalau rasa tak yakin produk ni boleh jalan, ko jangan gatal nak commercialkan.
Kalau rasa orang bawah takleh buat keje, then blaja buat sendiri.
Kalau rasa takut rugi spend duit banyak bayar gaji, jangan carik orang yang berpengalaman, melambak fresh grad nak keje. Bagi diorang peluang.

Hari ni aku kat UiTM dia call, aku tak angkat sebab ada discussion.
Pastu aku kat UNISEL dia call aku tengah discussion gak.
Then aku gi SIRIM, memekak je so aku angkat call.

Dia : Kat mana?
Aku : SIRIM. Later I call u back.
Dia : Can I come?

Blur ke apa dia ni??
Dia ingat kalau dia datang aku nak kenalkan customer aku kat dia?

Typical Malay.
Nak buat bisnes pun nak berteman.
Nak keje mudah, tapi nak untung cepat.
Taknak carik network sendiri.
PEMALAS.