2007-03-16

HIDUP secara keseluruhannya adalah satu dugaan


Masa aku memula kawen dulu, after 3 mths je, hubby aku ajak pindah umah.
Dia kata aku manja sangat kalau duduk dengan parents, masak pun tak sempat sebab semua mak aku buatkan.
So, after 3 mths, pindahla kitorang laki bini ke USJ sebab dekat ngan kilang hubby aku.
Dah la lepas kawen aku pun gatal benti keje sebab nak wat Masters.
Sian Encik Wang terpaksa tanggung expenses rumah sorang-sorang siap tanggung expenses aku lagi nak pi blaja. Ni namanya birahhh. Tau birah tu apa?
Kalau mak long aku punya version Nogori dia akan cakap 'gatal pantekkk'.

Disebabkan aku tau parents aku sure hangin punya kalau kitorang kuar dari rumah, so kitorang plan bergerak secara rawak tetapi senyap-senyap.

Sebut pasal 'rawak' ni aku ingat lagi masa aku skolah dulu, cikgu Kimia aku ni memang suka benar pedajal aku dalam kelas.
So bila sampai bab 'Zarah-zarah Gas', adela satu kawan aku yang aku pun tak tau apesal hari tu dia bengap sangat, zarah-zarah gas pun tak tau apadia.
Yang cikgu ni pulak, siap bagi contoh "zarah-zarah gas bergerak secara rawak sebab dia mempunyai keluasan yang tidak terhad. Contohnya kalau kawan awak yang kat belakang tu (sambil point kat aku) kentut senyap-senyap, tak sampai 30 saat saya dah bau kat depan ni. Itu adelah satu contoh pergerakan rawak zarah-zarah gas".

Cibai betul.
Apesal dalam 45 orang kat kelas tu aku yang kat blakang sekali ni dia jadikkan role model? Bukannya aku bising pun, aku cuma buat muka poyo je bila dia mengajar.
Siapa suruh tak hensem. Lain kali gi make over dulu. Konfem aku dok depan sekali.

Ok, sambung.

Kitorang dok apartment je kat USJ tu sebab kawasan Subang ni mahal nak mampos, baru-baru kawen mana la ada duit sangat, dengan aku yang dah benti keje time tu.
Hubby aku pulak belum setahun keje.
Sewa dah la RM800++, dengan takde gym, takde swimming FOOL, guard tua-tua belaka, kalau post guard tu tebakar aku rasa tok guard ni terkial-kial nak lepaskan diri.
Parking dah la untuk satu keta je, nak beli parking lot extra pun tak boleh.
Disebabkan dulu keta aku kancil je, so dengan segala hormatnya keta itu park kat luar.
Keta laki aku dengan sejahteranya berada kat dalam.

The day kitorang nak pindah tu barulah susun ayat cantek-cantek nak bagitau kat parents aku.
Kecik ati jugakla orang tua tu.
Bukan taknak dok ngan mama la, orang nak berdikari.
Ooooo....nak berdikari ye??

Kitorang pindah 31 Disember 2001, tapi malam tu still tido umah parents aku lagi.
The next day, 1 Jan 2002, ambik berkat New Year, kitorang dah start dah pi Giant beli segala baldi, berus, penyapu, cabinet kecik nak letak dapur, beli dapur yang 2 stove tu dalam RM48 hengget je and bla bla bla....
Teruja la konon nak kemas umah ni. Malam tu dua -dua orang sapu Yoko-Yoko.
Sakit badan dan sengal-sengal otot okeh?

Seb baik laki aku dah beli home theater set masa blaja dulu, so takde la malam tu aku mengadap muka laki aku je.
Kalau takde tv, panjang citenya kang.
Pastu seb baik mak aku belikan bedroom set masa kawen, takde la aku tido atas tilam..tilam..tilam lamaaa ganti baru...

So, rumah dah kemas, tv dah sambung kabel, bilik tido dah siap, baju dah susun, so now masak. Masakkkkk??????? Ahhh sudah!
Bukan aku tak reti masak. Buleh la sket-sket tapi kalau Chef Wan ada time tu sah-sah dia kata 'FAIL!!!' kat aku.
Apa taknya, malam tu la first time aku guna stove yang bunyi ketang ketung ketang ketung time nak nyalakan api. Terkial-kial gak kitorang laki bini nak putar bendalah tu.

Ok, api dah nyala.
Apa yang ko nak masak ni hoih? Fridge pun tarak. Nak simpan lauk kat ner?
Last-last pecahkan telur dua bijik, buat sambal tumis, bentang sokkabar atas lantai.....Allahuma bariklana...seploh minit kemudian...BURPPPPPPP!

Macam nak nangis aku makan malam tu.
Takdela teruk sangat sebenarnya, sebab macam pinggan mangkuk mak aku dah belikan, rice cooker, kitchen utensils semua present masa kawen, so dah save kat situ.
Cuma yang aku sedih tu bila aku serve laki aku hanya telur goreng ngan sambal tumis, makan atas sokkabar pulak.
Sedih masa tengok laki aku makan.
Dah la siang tu penat-penat kemas rumah, malam makan macam tu je.
Taknak makan luar sebab nak jimat.
Ni banyak lagi benda nak kena beli pasni so takleh riang ria sangat makan luar.

Esok lusanya baru la kusi meja, fridge, dah segalanya sampai. Barula bernafas sket.
Tapi tu la, sebab laki aku sorang je yang keje time tu, aku gatal nak blaja lagi saper suruh, everytime dia dapat gaji, dia akan draw semua duit gaji dia and ketepikan siap-siap.
Ni duit rumah, ni duit bil api air, ni duit tepon, ni nak belanja barang-barang dapur, ni pulak duit Di nak belanja time blaja nanti, duit nak simpan, bagi mak dia lagi.
Sedihnya aku tengok, sampai ada satu time tu aku tengok dia lipat duit RM50 dua keping masuk dalam wallet.
Aku tanya itu duit belanja abang sebulan ke? Dia senyum and angguk.
Duduk Subang Jaya dengan duit RM100 sebulan? Mana nak cukup.
Masa tu aku rasa Giant tu dah cukup mahal barang-barang.
Kalau boleh nak beli kat kedai runcit depan umah ni je.

Everytime dia bawak aku gi jalan-jalan hujung minggu, dia mesti tanya "Di nak apa? Nak baju?"
Memang aku nak sangat, tapi tak terkeluar perkataan 'NAK' tu bila terbayang nanti dia kat opis makan apa kalau duit tu dah buat beli baju aku?

Kan aku dah nak nangis dah..ni yang malas flash back ni.

Ada satu time tu, aku pun tak tau pesal apa kitorang (bukan kitorang, laki aku saje) short of money. Ada sumthing jadik kot time tu yang buatkan kitorang guna duit lebih dari bulan-bulan lain.
Punyala nak jimat, aku puasa siang, so hanya makan waktu malam.
Laki aku pun sampai skang tak tau yang aku penah puasa lebih dari seminggu semata-mata nak jimatkan barang dapur.

There was one nite, aku cuma masak sambal tumis, just sambal je, pastu rebus telur sebijik tapi belah dua.
Makan la kitorang laki bini telur sorang separuh.
Elok je lepas makan, mak aku call tanya makan apa.
Aku terpaksa la senaraikan segala menu-menu hebat kat restoran Thai depan umah semata-mata nak jaga air muka hubby aku.
Malu dia nanti kalau mak metua dia tau dia bagi bini dia makan telur je.

Well, those were the days...sometimes, aku dengan hubby aku menangis dalam pelukan masing-masing.
Kami akhirnya temui sesuatu yang kami cari dan perlukan hari ini.
And our journey continues...