2006-12-11

Makan-makan


Makan-makan for...takde for apa pun. Saje je nak buat makan-makan. Hari Raya Haji in-advance kot. Ramai gak orang yang aku jemput. Tapi aku macam rasa majlis ni untuk kengkawan hubby aku lak. Dari ofismate sampai le ke geng2 Jepun dia. Balik-balik geng dia je yang conquer apa-apa majlis. Mana kengkawan aku ni? Aku ni ada kawan ke tak sebenornya? Balik-balik muka Ann.





::The nite before majlis. Baru la terhegeh-hegeh masing-masing nak buat final touch kat rumah. Nombor rumah pun tak tampal lagi. Sikit punya bengang brader yang hantar khemah, seploh kali tawaf kawasan rumah tak jumpa-jumpa rumah No.9. Ni laki aku punya bijak laksana la, suruh orang hantar khemah tapi nombor rumah tak tampal. Tapi macam slack sikit la, pagar tukar kayu tapi gate tak tukar. Saper ada duit nak pinjamkan aku?::


::Mok (mak metua aku, biasa la, slang Ganu..), Kak Ngah (kak ipar, baju ijo) and bibik aku yang blur tengah tungkus-lumus prepare gravy for majlis esoknya. Sikit punya semak dapur aku. Aku lak paling pantang semak-semak ni. Dari aku tensen,baik aku menghalimunankan diri. Jadi, di manakah aku????::


::Yeaaaaaaaaaaa...di sini rupanyaaaa. Mau tau kol berapa aku abis buat mural ni? Kol 12.30 malam beb. Best gila dapat conteng dinding::





::Mandor sedang memeriksa apekah lagi benda yang belum disettlekan seblom masuk tido. Nampak itu mandor berbaju biru??? Siap letak tangan kat belakang tu. Tengah check ikan ni hidup lagi ke tak setelah segala berus sabut, screwdriver bapak dia, lori korek mainan dia dihumbankan dalam kolam ni. Lepas ni kalau barang aku hilang, aku dah tau dah mana tempat nak carik dulu::





::Akhirnya siap gak kolam idaman hubby aku. Yang disiapkan bersama-sama peluh dan airmata serta air liur memaki budak Indon tu. Brengset. Pujian anda ke atas kolam ikan didahului dengan ucapan tima kasih::



::Keadaan majlis sebelum diserang. Agak tenteram walaupun sesekali kedengaran bunyi drill neighbour sebelah. Protes kot. Sila fokuskan permerhatian anda ke arah lantai porch itu. Cantik tak aku design lantai tu? Untuk merasakan sendiri apekah rasa sebenarnya, sila datang ke rumah. Nak datang call dulu. Kalau datang secara mengejut maka aku jua akan memberi kejutan dengan hanya menghidangkan maggi goreng, OK?::





::The food...dengan temanya, GANU KITE. Nasi dagang kuah ikan tongkol, for those yang tak makan ikan tongkol, mak aku gorengkan ayam, laksa Tengganu, sate (also from Tganu), kepok lekor (spesel di'bas'kan from Tganu), mihun goreng ala Tganu, puding gula hangus and puding kastard (ini je from Bangi) and buah. Semua mak metua aku buat. Sampai rempah and bawang-bawang pun dia bawak dari Tganu. Aku buat apa?? Aku director of the house..:)Yang baju ijo tu Kak Ngah hubby aku, akauntan yang aku dera jadik tukang bakar sate sebab grill tu dia punya. So memang dia saje yang layak diberi penghormatan membakar sate ni::



::The engineers yang semuanya makan banyak. Memang jenis tak rugi kalau bawak gi buffet::